2020年10月14日

中学英語「不定詞」「want to do」

中学英語「不定詞」「want to do」

不定詞を使った代表的な熟語に「want to do」があります。

「want」は「〜が欲しい」という意味で、「to do」は名詞的用法で「〜すること」なので、

「want to do」は「〜することが欲しい」→「〜したい」という意味を表します。


◆例文
やり直しの中学英語を完成させる本P.93より

She wants to buy a lot of sweet fruit. (彼女は甘い果物をたくさん買いたがっています)
「wants to buy」は「買いたい」ですね。
このように「want to do」の「do」のところには言いたい内容に合わせて動詞が入ります。


I don't want to miss it. (私はそれを逃したくありません)
「want」は一般動詞なので、否定文にするときは普通に「don't+動詞の原形」の形にします。


◆関連項目
中学英語の不定詞まとめ不定詞の名詞的用法

−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−
 20年以上の実績。全学年、英・数・理をはじめ全教科対応
  最高級の指導を提供します!メール添削も好評です!

プロ家庭教師の江間です。    AE個別学習室(えまじゅく)
http://www.a-ema.com/k/     http://www.a-ema.com/j/
−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−


ラベル:英語
posted by えま at 21:00| Comment(0) | 中学英語 | このブログの読者になる | 更新情報をチェックする

高校数学「三角関数の微分」y=(tan3x)^2

高校数学「三角関数の微分」y=(tan3x)^2

■ 問題

y=(tan3x)^2を微分せよ。


解答解説はこのページ下


解法の習得に役立つ問題集です。



■ 解答解説

三角関数の微分は、合成関数の微分との複合になることが多いです。

この場合も、まずはt=tan3xとおくと、

y=t^2ですね。これを微分すると、

dy/dt=2t

y'=dy/dx=(dy/dt)・(dt/dx)だから、dt/dxが必要なので求めます。

t=tan3xなので、dt/dx=(3x)'・1/(cos3x)^2=3/(cos3x)^2です。

y'=(dy/dt)・(dt/dx)
 =2t・3/(cos3x)^2

ここで、t=tan3xに戻して、

 =2・tan3x・3/(cos3x)^2
 =6tan3x/(cos3x)^2

これで終了でもかまいませんが、tanθ=sinθ/cosθを使うと、さらに、

 =6sin3x/(cos3x)^3

と直すことができます。


◆関連問題
y=(sinx)^3を微分y=sin5xを微分y=x^(sinx)対数微分法


−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−
 20年以上の実績。全学年、英・数・理をはじめ全教科対応
  最高級の指導を提供します!メール添削も好評です!

プロ家庭教師の江間です。    AE個別学習室(えまじゅく)
http://www.a-ema.com/k/     http://www.a-ema.com/j/
−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−
posted by えま at 19:00| Comment(0) | 高校数学 | このブログの読者になる | 更新情報をチェックする

本日配信のメルマガ。2015年センター英語第6問

本日配信のメルマガでは、2015年大学入試センター試験英語第6問を解説します。


【高校英語】過去問攻略!センター英語
http://www.mag2.com/m/0001641009.html


■ 問題

第6問 次の文章を読み、下の問い(A・B)に答えよ。なお、文章の左にある
(1)〜(6)は段落の番号を表している。

[Catching Bees and Counting Fish: How "Citizen Science" Works]

(1) It's sunny afternoon here in Texas, and my wife Barbara is at the
park again, counting and recording the number of eggs laid by monarch
butterflies. After collecting her data, she'll share it with the
professional scientist who recruited her. In another state, our friend
Antonio listens for frogs by visiting 12 different sites, four times a
year. He has been submitting his findings to scientists for almost 20
years now. And on the other side of the country, our niece Emily is
catching native bees, putting tiny tags on them, and handing in weekly
reports to the biology department at a local university. Nobody is paying
Barbara, Antonio, or Emily for their efforts, but all three consider
themselves lucky to be "citizen scientists."

(2) When volunteers participate as assistants in activities like these,
they are engaging in citizen science, a valuable research technique that
invites the public to assist in gathering information. Some of them are
science teachers or students, but most are simply amateurs who enjoy
spending time in nature. They also take pride in aiding scientists and
indirectly helping to protect the environment. The movement they are
involved in is not a new one. In fact, its roots go back over a hundred
years. One of the earliest projects of this type is the Christmas Bird
Count, started by the National Audubon Society in 1900. However, citizen
science projects are [burgeoning] more than ever: over 60 of them were
mentioned at a meeting of the Ecological Society of America not long ago.

(3) In formal studies, professional scientists and other experts need to
maintain the highest possible standards. For research to be accepted as
valid, it must not only be thorough, but also objective and accurate. Some
might argue that citizen scientists cannot maintain the necessary
attention to detail, or that amateurs will misunderstand the context of
the investigation and make mistakes when collecting and organizing
information. In other words, can citizen science be considered truly
reliable?

(4) Two recent studies show that it can. The first focused on volunteer
knowledge and skills. In this study, a scientist asked volunteers to
identify types of crabs along the Atlantic coast of the US. He found that
almost all adult volunteers could perform the task and even third graders
in elementary school had an 80% success rate. The second study compared
professional and nonprofessional methods. Following a strict traditional
procedure, a group of 12 scuba divers identified 106 species of fish in
the Caribbean. Using a procedure designed by professionals to be more
relaxed and enjoyable for volunteers, a second group of 12 divers spent
the same amount of time in the same waters. Surprisingly, the second
method was even more successful: this group identified a total of 137
species. Results like these suggest that research assisted by amateurs can
be trusted when scientists organize it.

(5) The best citizen science projects are win-win situations. On the one
hand, the scientific community gains access to far more data than they
would otherwise have, while spending less money. On the other hand,
citizen science is good for the general public: it gets people out into
the natural world and involved in scientific processes. Additionally, when
people take part in a well-designed study that includes training to use
equipment, collect data, and share their findings, they have the
satisfaction of learning about new ideas and technologies.

(6) I find it encouraging that the list of scientific studies using
citizen scientists is quickly getting longer. Still, we're just beginning
to realize the potential of citizen science. More scientists need to
recognize how much volunteers can contribute to professional research. As
I see it, it's time for us to expand the old, conservative view of
"science for people" to include a more democratic one of "science by
people."


A 次の問い(問1〜5)の[ 47 ]〜[ 51 ]に入れるのに最も適当なものを、
それぞれ下の{1}〜{4}のうちから一つずつ選べ。

問1 The citizen scientists in Paragraph (1) [ 47 ].
{1} compare their data with that of other volunteers
{2} earn some money for the information they gather
{3} monitor the life cycles of insects in laboratories
{4} report on their results or activities to professionals

問2 The word [burgeoning] in Paragraph (2) is closest in meaning to
[ 48 ].
{1} causing arguments
{2} increasing rapidly
{3} losing popularity
{4} receiving awards

問3 Why does the author emphasize an 80% success rate in Paragraph (4)?
[ 49 ]
{1} To contrast negatively with the adults' success rate
{2} To demonstrate the high quality of the overall results
{3} To emphasize how many types of crabs there are
{4} To reveal the elementary students' lack of skills

問4 What personal view is expressed in Paragraph (6)? [ 50 ]
{1} Eventually, scientific knowledge will come mainly from amateurs.
{2} Not enough scientists appreciate the advantages of citizen science.
{3} The recent shift toward relying on volunteer data is disappointing.
{4} Too many studies using citizen science are now being conducted.

問5 What is the author's main message in this article? [ 51 ]
{1} Citizen science benefits volunteers, professionals, and society.
{2} Scientific research should be left in the hands of specialists.
{3} There is a long history of volunteers identifying fish species.
{4} Traditional science has been replaced by citizen science.

B 次の表は、本文の段落構成と内容をまとめたものである。[ 52 ]〜[ 55 ]に
入れるのに最も適当なものを、下の{1}〜{4}のうちから一つずつ選び、表を完成
させよ。ただし、同じものを繰り返しえらんではいけない。

−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−
| Paragraph |         Content         |
−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−
|  (1)  | Introduction: Author's personal examples |
|  (2)  |         [ 52 ]         |
|  (3)  |         [ 53 ]         |
|  (4)  |         [ 54 ]         |
|  (5)  |         [ 55 ]         |
|  (6)  | Conclusion: Author's hope for the future |
−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−

{1} Concerns: Volunteer skills and knowledge
{2} Evidence: Successful volunteer efforts
{3} Explanation: Definition and history
{4} Opinion: Merits for everyone involved


※マーク部分の□は[ ]で、マル1は{1}で表記しています。

━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━
=========================== お知らせ1 ===============================

AE個別学習室(えまじゅく)水戸教室では、2021年1月に実施される新試験
「大学入試共通テスト」の対策授業を行っています。好評につき定員間近ですので、
平日昼間に授業可能な既卒生・社会人を若干名募集します。

従来のセンター試験や試行テストの内容を踏まえて、理系文系全科目の指導が可能
です。マンツーマンの授業なので「ゼロからのスタートの人は中学の復習から」
「基本ができている人は応用問題の解き方中心に」など、ひとりひとりの状況に
合わせて授業を行います。

今からスタートすれば、どんな目標でも達成可能です。志望校を諦める前に、
まずは「j@a-ema.com」までご相談ください。

来年度のご予約も受付中です!

━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━

■ 解答・解説

2015年も第6問は長文問題でした。
概ね段落1つにつき設問が1つなので、設問で示された段落をしっかり読めば、
確実に正解できるはずです。



問1 The citizen scientists in Paragraph (1) [ 47 ].
問1 パラグラフ(1)の市民科学者は[ 47 ]。

{1} compare their data with that of other volunteers
{1} 他のボランティアと自分のデータを比較する

{2} earn some money for the information they gather


(以下略)


(有料版では、解説の続きや語句コーナー、解答一覧も掲載しています)
 http://www.mag2.com/m/0001641009.html


━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━
=========================== お知らせ2 ===============================

ブログにて様々な問題を解説しています!

■ センター数学を理由の理由まで解説するブログ
   http://centermath.seesaa.net/

■ センター英語をひとつひとつ解説するブログ
   http://a-emaenglish.seesaa.net/

■ 何でも解説するブログ(塾&家庭教師ブログ)
   http://a-ema.seesaa.net/


紙の書籍、電子書籍もご利用ください。
中学・高校の英語・数学の書籍を出版しています。

★江間淳(えまあつし)の書籍一覧 → http://amzn.to/2lnKZdS

━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━

■ 全文訳(基本的に直訳ですが、一部意訳しています)

[蜂の捕獲と魚のカウント:どのように「市民科学」がはたらくか]

(1) ここテキサスでの晴れた午後、私の妻のBarbaraは再びその公園で、
オオカバマダラによって産み付けられた卵の数を数えて記録していました。彼女は
データを集めた後、彼女を雇ったプロの科学者とそれを共有します。他の州では…

(以下略)

━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━

解説の続きは、本日21時配信予定の

【高校英語】過去問攻略!センター英語
 http://www.mag2.com/m/0001641009.html

に掲載します!
文法セクションはもちろん、第6問の長文まで、翻訳も行っている著者が、
全文訳・語句までイメージ重視&論理的に解説します。
月・水・土配信。\550/月。最初の1ヶ月は無料です。


ブログにもメルマガの記事を分割して掲載しています。

■ センター英語をひとつひとつ解説するブログ
   http://a-emaenglish.seesaa.net/


━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━
------------------------------------------------------------------------
          発行者 江間淳(EMA Atsushi)
 mm@a-ema.com http://www.a-ema.com/k/ https://twitter.com/A_EMA_RYU
------------------------------------------------------------------------
                        無断転載・引用を禁じます。

=========================== お知らせ3 ===============================

5万人以上の利用実績がある勉強アプリ。英語・数学・化学など。
★印のものはGooglePlayでも公開中です。「江間淳」で検索してみてくださいね!

★【高校数学】読むだけでわかる!数学1Aの考え方
 http://pmana.jp/pc/pm586.html

【高校数学】読むだけでわかる!数学2Bの考え方
 http://pmana.jp/pc/pm743.html

【高校数学】読むだけでわかる!数学3の考え方
 http://pmana.jp/pc/pm730.html

★【高校英語】センター試験徹底トレーニング
 http://pmana.jp/pc/pm588.html

★【高校化学】読むだけでわかる!理論・無機・有機化学の考え方
 http://pmana.jp/pc/pm603.html

【高校物理】読むだけでわかる!物理基礎・物理の考え方
 http://pmana.jp/pc/pm729.html

【中学5科】高校入試の重要ポイント
 http://pmana.jp/pc/pm707.html
ラベル:英語
posted by えま at 17:00| Comment(0) | メルマガ | このブログの読者になる | 更新情報をチェックする

高校英語「不定詞まとめ」

高校英語「不定詞まとめ」

to不定詞(to-infinitive)とは「to do」の形で「〜すること」「〜するための」「〜するために」などの意味を表す準動詞です。

高校レベルのto不定詞に関する様々な項目をこのページにまとめました。
解説・問題は随時追加していきます。


中学レベルの不定詞についてはこちら


◆解説
不定詞の名詞的用法
不定詞の形容詞的用法
不定詞の副詞的用法
原形不定詞
enough to do
too 〜 to do
It is 〜 for/of 人 to do.
seem to do
so as to do
in order to do
be動詞+to do

◆問題
●基本的な用法
I [join / to / want] the brass band.
Her future plan [ a kindergarten teacher / is / be / to ].
[ to / it / important / eat / is ] breakfast every morning.
She [ answer / found / to / difficult / it ] the math question.
My grandmother is very old. She wants [ go / someone / to ] shopping for her.
There are [ visit / to / places / a lot of ] in Hokkaido.
All children have [ to / receive / the right ] an education.
She went to the library (何冊か本を借りるために).
She was excited (路上で級友に会って).
Lisa arrived at the station (電車がすでに出てしまったとわかる)

●seem to do
Many Japanese people seem [  ] interested in blood types.
She seems [  ] a new smartphone.
She [got / seems / have / to] full marks in the last math test.

●形式主語
It is natural [cry / for / to / babies] for milk.
It is very important [protect / for / to / us] the earth's environment.
It is dangerous [use / for / to / you] a cellphone when you are walking.
It was kind [lend / of / to / you] me your umbrella.
It is easy [solve / for / to / her] math problems.

●SVOC
I ( ) my grandparents ( ) ( ) a long life.
Our homeroom teacher ( ) ( ) ( ) do our best.
My parents will not ( ) ( ) ( ) have a part-time job.
Since the boy's room was too messy, his mother ( ) him ( ) his room.
My father does not ( ) me ( ) out late at night.
I felt happy when I ( ) a young girl ( ) her train seat to an old lady.
Did you ( ) someone ( ) on the door?
My brother [look for / advised / to / me] it on the Internet.
He [his computer / let / use / me] that afternoon.

●疑問詞+不定詞
My father does not know ( ) ( ) ( ) his smartphone.
Please tell me ( ) ( ) ( ) for my father's birthday.
Have you decided ( ) ( ) ( ) on your summer vacation?
I didn't [look up / know / to / how] the meaning of the word.

●熟語・構文
I am ( ) busy ( ) ( ) you this week.
I decided ( ) ( ) ( ) out because it was raining hard.
Ken was strong ( ) ( ) ( ) the rock.
They ( ) ( ) ( ) married in June.
She was [help / kind / to / enough] me with my math homework.


江間淳の書籍はこちら
−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−
 20年以上の実績。全学年、英・数・理をはじめ全教科対応
  最高級の指導を提供します!メール添削も好評です!

プロ家庭教師の江間です。    AE個別学習室(えまじゅく)
http://www.a-ema.com/k/     http://www.a-ema.com/j/
−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−
ラベル:英語
posted by えま at 10:00| Comment(0) | 高校英語 | このブログの読者になる | 更新情報をチェックする

高校数学「対数の計算」log[10]5

高校数学「対数の計算」log[10]5

■ 問題
log[10]2=0.3010とするとき、log[10]5の値を求めよ。


解答解説はこのページ下


解法の習得に役立つ問題集です。



■ 解答解説

log[10]5が与えられていればいいのですが、もちろんこの問題ではlog[10]2=0.3010だけしか与えられていないので、これで何とかするしかありません。

どうすればいいかというと、log[10]5の真数の5を、2を用いて表せばいい。ということができます。
当然ですが、

5=10/2

ですね。
真数の5を10/2に書き換えると、

log[10]5=log[10](10/2)

とすることができます。
真数の割り算は対数の引き算に変換できるので、

log[10](10/2)=log[10]10−log[10]2

このように直すことができます。
log[10]10=1,log[10]2=0.3010なので、

log[10]5=1−0.3010=0.6990


◆関連問題
対数の引き算、常用対数3^50


−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−
 20年以上の実績。全学年、英・数・理をはじめ全教科対応
  最高級の指導を提供します!メール添削も好評です!

プロ家庭教師の江間です。    AE個別学習室(えまじゅく)
http://www.a-ema.com/k/     http://www.a-ema.com/j/
−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−
ラベル:数学
posted by えま at 07:00| Comment(0) | 高校数学 | このブログの読者になる | 更新情報をチェックする
こんなヤツです
名前:江間淳
年齢:41
職業:プロ家庭教師、AE個別学習室(えまじゅく)代表、翻訳者
ウェブサイトURL:http://www.a-ema.com/
メールアドレス:j@a-ema.com
一言:アプリ、メルマガ、電子書籍提供中です。アマゾンやGooglePlayで「江間淳」で検索!
江間淳の書籍一覧 → http://amzn.to/2m9LTvN