高校物理「力学」「円運動」円盤上の物体A
◆問題
粗い回転盤の上で、回転軸からの距離が0.10mのところに質量1.0kgの物体を置き、回転盤の回転数を少しずつ大きくしてくと、毎分60回をこえたとき、物体が滑り始めた。重力加速度の大きさを9.8m/s^2として次の問いに答えよ。
(1) 円盤の回転の角速度を求めよ。
(2) 物体にはたらく向心力を求めよ。
この本、ジャケ買いする人いそうですね(笑)
(1)から、ω=2πであることがわかりました。
角速度さえわかれば、あとは何でも(?)出せますね!?
問題では向心力を聞いています。
向心力はF=mrω^2なので、m=1.0,r=0.10,ω=2πを代入すると、
F=1.0×0.10×(2π)^2
=0.40・π^2[N]
ちなみに、物体の等速円運動の速さは
v=rω
=0.10×2π
=0.20・π
です。
次の問題→物体と回転盤の間の最大摩擦力と静止摩擦係数
◆関連問題
天井からつるされた物体の円運動
◆関連項目
等速円運動、角速度、周期、振動数、向心力
円運動まとめ
−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−
20年以上の実績。全学年、英・数・理をはじめ全教科対応
最高級の指導を提供します!メール添削も好評です!
プロ家庭教師の江間です。 AE個別学習室(えまじゅく)
http://www.a-ema.com/k/ http://www.a-ema.com/j/
−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−
2021年03月01日
高校物理「力学」「円運動」円盤上の物体@(角速度)
高校物理「力学」「円運動」円盤上の物体@
◆問題
粗い回転盤の上で、回転軸からの距離が0.10mのところに質量1.0kgの物体を置き、回転盤の回転数を少しずつ大きくしてくと、毎分60回をこえたとき、物体が滑り始めた。重力加速度の大きさを9.8m/s^2として次の問いに答えよ。
(1) 円盤の回転の角速度を求めよ。
この本、ジャケ買いする人いそうですね(笑)
問題に回転数が与えられているので、回転数から角速度を求めます。
まず、回転数は「毎分60回」なので「1秒に1回」です。さらに回転数と周期の関係は、n=1/Tで、周期と角速度の関係はT=2π/ωです。
これらを組み合わせると、「n=ω/2π」が得られます。
n=1なので、
1=ω/2π
両辺に2πをかけると、
ω=2π
です。
次の問題→物体にはたらく向心力
◆関連問題
天井からつるされた物体の円運動
円運動まとめ
−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−
20年以上の実績。全学年、英・数・理をはじめ全教科対応
最高級の指導を提供します!メール添削も好評です!
プロ家庭教師の江間です。 AE個別学習室(えまじゅく)
http://www.a-ema.com/k/ http://www.a-ema.com/j/
−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−
◆問題
粗い回転盤の上で、回転軸からの距離が0.10mのところに質量1.0kgの物体を置き、回転盤の回転数を少しずつ大きくしてくと、毎分60回をこえたとき、物体が滑り始めた。重力加速度の大きさを9.8m/s^2として次の問いに答えよ。
(1) 円盤の回転の角速度を求めよ。
この本、ジャケ買いする人いそうですね(笑)
問題に回転数が与えられているので、回転数から角速度を求めます。
まず、回転数は「毎分60回」なので「1秒に1回」です。さらに回転数と周期の関係は、n=1/Tで、周期と角速度の関係はT=2π/ωです。
これらを組み合わせると、「n=ω/2π」が得られます。
n=1なので、
1=ω/2π
両辺に2πをかけると、
ω=2π
です。
次の問題→物体にはたらく向心力
◆関連問題
天井からつるされた物体の円運動
円運動まとめ
−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−
20年以上の実績。全学年、英・数・理をはじめ全教科対応
最高級の指導を提供します!メール添削も好評です!
プロ家庭教師の江間です。 AE個別学習室(えまじゅく)
http://www.a-ema.com/k/ http://www.a-ema.com/j/
−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−
本日配信のメルマガ。2021年共通テスト英語第6問 本文内容
本日配信のメルマガでは、2021年大学入試共通テスト第1日程英語第6問の本文のスラッシュリーディングを掲載します。
【高校英語】共通テストの英文解釈
http://www.mag2.com/m/0001641009.html
■ 問題
第6問
A You are working on a class project about safety in sports and found
the following article. You are reading it and making a poster to present
your findings to your classmates.
――――――――――――――――――――――――――――――――――――
| [Making Ice Hockey Safer] |
| |
| Ice hokey is a team sport enjoyed by a wide variety of people around |
|the world. The object of the sport is to move a hard rubber disk called|
|a "puck" into the other ream's net with a hockey stick. Two teams with |
|six players on each team engage in this fast-paced sport on a hard and |
|slippery ice rink. Players may reach a speed of 30 kilometers per hour |
|sending the puck into the air. At this pace, both the players and the |
|puck can be a cause of serious danger. |
| The speed of the sport and the slippery surface of the ice rink make |
|it easy for players to fall down or dump into each other resulting in a|
|variety of injuries. In an attempt to protect players, equipment such |
|as helmets, gloves, and pads for the shoulders, elbows, and legs, has |
|been introduced over the years. Despite these efforts, ice hockey has a|
|high rate of concussions. |
| A concussion is an injury to the brain that affects the way it |
|functions; it is caused by either direct or indirect impact to the |
|head, face, neck, or elsewhere and can sometimes cause temporary loss |
|of consciousness. In less serious cases, for a short time, players may |
|be unable to walk straight or see clearly, or they may experience |
|ringing in the ears. Some believe they just have a slight headache and |
|do not realize they have injured their brains. |
| In addition to not realizing the seriousness of the injury, players |
|tend to worry about what their coach will think. In the past, coaches |
|preferred tough players who played in spite of the pain. In other |
|words, while it would seem logical for an injured player to stop |
|playing after getting hurt, many did not. Recently, however, it has |
|been found that concussions can have serious effects that last a |
|lifetime. People with a history of concussion may have trouble |
|concentrating or sleeping. Moreover, they may suffer from psychological|
|problems such as depression and mood changes. In some cases, players |
|may develop smell and taste disorders. |
| The National Hockey League (NHL), consisting of teams in Canada and |
|the United States, has been making stricter rules and guidelines to |
|deal with concussions. For example, in 2001, the NHL introduced the |
|wearing of visors--pieces of clear plastic attached to the helmet that |
|protect the face. At first, it was optional and many players chose not |
|to wear them. Since 2013, however, it has been required. In addition, |
|in 2004, the NHL began to give more severe penalties, such as |
|suspensions and fines, to player who hit another player in the head |
|deliberately. |
| The NHL also introduced a concussion spotters system in 2015. In this|
|system, NHL officials with access to live streaming and video replay |
|watch for visible indications of concussion during each game. At first,|
|two concussion spotters, who had no medical training, monitored the |
|game in the arena. The following year, one to four concussion spotters |
|with medical training were added. They monitored each game from the |
|League's head office in New York. If a spotter thinks that a player has|
|suffered a concussion, the player is removed from the game and is taken|
|to a "quiet room" for an examination by a medical doctor. The player is|
|not allowed to return to the game until the doctor gives permission. |
| The NHL has made much progress in making ice hockey a safer sport. As|
|more is leaned about the causes and effects of concussions, the NHL |
|will surely take further measures to ensure player safety. Better |
|safety might lead to an increase in the number of ice hockey players |
|and fans. |
――――――――――――――――――――――――――――――――――――
※一部記号は省略、マーク部分の□や下線部は[ ]、マル1は{1}で表記しています。
━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━
=========================== お知らせ1 ===============================
茨城県水戸市、常陸太田市、東海村の個別指導教室
「AE個別学習室(えまじゅく)」では、生徒募集をしています。
1クラス4人までの少人数で、経験豊富なプロ講師の授業が受けられます。
女性講師も指定可能です。対象は小学生〜高校生・浪人生。社会人も歓迎します!
ご自分でお子さんを指導したい親御さんへの個別セミナーも行います。
東海村教室では、全国大会経験者による指導が受けられる卓球教室の生徒も
同時募集しています。
勉強と卓球両方やる生徒さんには優待もあります!
興味をお持ちの方は、まずは mm@a-ema.com までお問い合わせください。
家庭教師・塾のサイトと連絡先はここ → http://www.a-ema.com/
□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□
『とにかく早い者勝ちっ!』
ドメイン取るならお名前.com
https://px.a8.net/svt/ejp?a8mat=35Q4JW+76ZKXE+50+2HEVMR
□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□
━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━
■ 題材・テーマについてひとこと
2021年共通テスト第6問は、アイスホッケーの安全対策についての文章を題材と
した長文問題でした。concussionという単語が難しめですが、concussionの説明が
文章中にありますし、「脳震盪」という用語がわからなくても、「頭が衝撃を
受けてダメージを受けること」くらいの理解はできるので、問題なく理解できる
はずです。
━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━
■ スラッシュリーディング
A You are working / on a class project / about safety / in sports
/ and found / the following article.
あなたは取り組んでいる / クラスの企画に / 安全について / スポーツにおける
/ そして見つけた / 次の記事を
You are reading it / and / making a poster / to present
/ your findings / to your classmates.
あなたはそれを読んでいる / そして / ポスターを作っている / 見せるために
/ あなたの発見を / あなたの級友に
(以下略)
(有料版では、解説の続きや解答一覧も掲載しています)
http://www.mag2.com/m/0001641009.html
━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━
=========================== お知らせ2 ===============================
ブログにて様々な問題を解説しています!
■ センター数学を理由の理由まで解説するブログ
http://centermath.seesaa.net/
■ センター英語をひとつひとつ解説するブログ
http://a-emaenglish.seesaa.net/
■ 何でも解説するブログ(塾&家庭教師ブログ)
http://a-ema.seesaa.net/
紙の書籍、電子書籍もご利用ください。
中学・高校の英語・数学の書籍を出版しています。
★江間淳(えまあつし)の書籍一覧 → http://amzn.to/2lnKZdS
━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━
■ 問いの内容と解説
次回以降に掲載します。
━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━
■ 全文訳(基本的に直訳ですが、一部意訳しています)
次回以降に掲載します。
━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━
解説の続きは、本日21時配信予定の
【高校英語】共通テストの英文解釈
http://www.mag2.com/m/0001641009.html
に掲載します!
全て長文問題になった大学入試共通テスト。今まで以上に読解力が求められます。
翻訳も行っている著者が、スラッシュリーディング、全文訳とともに解説します。
月・水・土配信。\550/月。初月無料です。
ブログにもメルマガの記事を分割して掲載しています。
■ 共通テスト・センター英語をひとつひとつ解説するブログ
http://a-emaenglish.seesaa.net/
━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━
------------------------------------------------------------------------
発行者 江間淳(EMA Atsushi)
mm@a-ema.com http://www.a-ema.com/k/ https://twitter.com/A_EMA_RYU
------------------------------------------------------------------------
無断転載・引用を禁じます。
=========================== お知らせ3 ===============================
5万人以上の利用実績がある勉強アプリ。英語・数学・化学など。
★印のものはGooglePlayでも公開中です。「江間淳」で検索してみてくださいね!
★【高校数学】読むだけでわかる!数学1Aの考え方
http://pmana.jp/pc/pm586.html
【高校数学】読むだけでわかる!数学2Bの考え方
http://pmana.jp/pc/pm743.html
【高校数学】読むだけでわかる!数学3の考え方
http://pmana.jp/pc/pm730.html
★【高校英語】センター試験徹底トレーニング
http://pmana.jp/pc/pm588.html
★【高校化学】読むだけでわかる!理論・無機・有機化学の考え方
http://pmana.jp/pc/pm603.html
【高校物理】読むだけでわかる!物理基礎・物理の考え方
http://pmana.jp/pc/pm729.html
【中学5科】高校入試の重要ポイント
http://pmana.jp/pc/pm707.html
☆★☆★☆★☆★☆★☆★☆★☆★☆★☆★☆★☆★☆★☆★☆★☆★☆★☆★☆★☆★
オンラインで学ぶ「高品質」ビジネス英会話 Bizmates(ビズメイツ)
https://px.a8.net/svt/ejp?a8mat=35QFIF+22F7EA+2QEI+61RIB
まずはお気軽に「無料体験レッスン」から!
☆★☆★☆★☆★☆★☆★☆★☆★☆★☆★☆★☆★☆★☆★☆★☆★☆★☆★☆★☆★
【高校英語】共通テストの英文解釈
http://www.mag2.com/m/0001641009.html
■ 問題
第6問
A You are working on a class project about safety in sports and found
the following article. You are reading it and making a poster to present
your findings to your classmates.
――――――――――――――――――――――――――――――――――――
| [Making Ice Hockey Safer] |
| |
| Ice hokey is a team sport enjoyed by a wide variety of people around |
|the world. The object of the sport is to move a hard rubber disk called|
|a "puck" into the other ream's net with a hockey stick. Two teams with |
|six players on each team engage in this fast-paced sport on a hard and |
|slippery ice rink. Players may reach a speed of 30 kilometers per hour |
|sending the puck into the air. At this pace, both the players and the |
|puck can be a cause of serious danger. |
| The speed of the sport and the slippery surface of the ice rink make |
|it easy for players to fall down or dump into each other resulting in a|
|variety of injuries. In an attempt to protect players, equipment such |
|as helmets, gloves, and pads for the shoulders, elbows, and legs, has |
|been introduced over the years. Despite these efforts, ice hockey has a|
|high rate of concussions. |
| A concussion is an injury to the brain that affects the way it |
|functions; it is caused by either direct or indirect impact to the |
|head, face, neck, or elsewhere and can sometimes cause temporary loss |
|of consciousness. In less serious cases, for a short time, players may |
|be unable to walk straight or see clearly, or they may experience |
|ringing in the ears. Some believe they just have a slight headache and |
|do not realize they have injured their brains. |
| In addition to not realizing the seriousness of the injury, players |
|tend to worry about what their coach will think. In the past, coaches |
|preferred tough players who played in spite of the pain. In other |
|words, while it would seem logical for an injured player to stop |
|playing after getting hurt, many did not. Recently, however, it has |
|been found that concussions can have serious effects that last a |
|lifetime. People with a history of concussion may have trouble |
|concentrating or sleeping. Moreover, they may suffer from psychological|
|problems such as depression and mood changes. In some cases, players |
|may develop smell and taste disorders. |
| The National Hockey League (NHL), consisting of teams in Canada and |
|the United States, has been making stricter rules and guidelines to |
|deal with concussions. For example, in 2001, the NHL introduced the |
|wearing of visors--pieces of clear plastic attached to the helmet that |
|protect the face. At first, it was optional and many players chose not |
|to wear them. Since 2013, however, it has been required. In addition, |
|in 2004, the NHL began to give more severe penalties, such as |
|suspensions and fines, to player who hit another player in the head |
|deliberately. |
| The NHL also introduced a concussion spotters system in 2015. In this|
|system, NHL officials with access to live streaming and video replay |
|watch for visible indications of concussion during each game. At first,|
|two concussion spotters, who had no medical training, monitored the |
|game in the arena. The following year, one to four concussion spotters |
|with medical training were added. They monitored each game from the |
|League's head office in New York. If a spotter thinks that a player has|
|suffered a concussion, the player is removed from the game and is taken|
|to a "quiet room" for an examination by a medical doctor. The player is|
|not allowed to return to the game until the doctor gives permission. |
| The NHL has made much progress in making ice hockey a safer sport. As|
|more is leaned about the causes and effects of concussions, the NHL |
|will surely take further measures to ensure player safety. Better |
|safety might lead to an increase in the number of ice hockey players |
|and fans. |
――――――――――――――――――――――――――――――――――――
※一部記号は省略、マーク部分の□や下線部は[ ]、マル1は{1}で表記しています。
━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━
=========================== お知らせ1 ===============================
茨城県水戸市、常陸太田市、東海村の個別指導教室
「AE個別学習室(えまじゅく)」では、生徒募集をしています。
1クラス4人までの少人数で、経験豊富なプロ講師の授業が受けられます。
女性講師も指定可能です。対象は小学生〜高校生・浪人生。社会人も歓迎します!
ご自分でお子さんを指導したい親御さんへの個別セミナーも行います。
東海村教室では、全国大会経験者による指導が受けられる卓球教室の生徒も
同時募集しています。
勉強と卓球両方やる生徒さんには優待もあります!
興味をお持ちの方は、まずは mm@a-ema.com までお問い合わせください。
家庭教師・塾のサイトと連絡先はここ → http://www.a-ema.com/
□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□
『とにかく早い者勝ちっ!』
ドメイン取るならお名前.com
https://px.a8.net/svt/ejp?a8mat=35Q4JW+76ZKXE+50+2HEVMR
□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□□
━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━
■ 題材・テーマについてひとこと
2021年共通テスト第6問は、アイスホッケーの安全対策についての文章を題材と
した長文問題でした。concussionという単語が難しめですが、concussionの説明が
文章中にありますし、「脳震盪」という用語がわからなくても、「頭が衝撃を
受けてダメージを受けること」くらいの理解はできるので、問題なく理解できる
はずです。
━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━
■ スラッシュリーディング
A You are working / on a class project / about safety / in sports
/ and found / the following article.
あなたは取り組んでいる / クラスの企画に / 安全について / スポーツにおける
/ そして見つけた / 次の記事を
You are reading it / and / making a poster / to present
/ your findings / to your classmates.
あなたはそれを読んでいる / そして / ポスターを作っている / 見せるために
/ あなたの発見を / あなたの級友に
(以下略)
(有料版では、解説の続きや解答一覧も掲載しています)
http://www.mag2.com/m/0001641009.html
━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━
=========================== お知らせ2 ===============================
ブログにて様々な問題を解説しています!
■ センター数学を理由の理由まで解説するブログ
http://centermath.seesaa.net/
■ センター英語をひとつひとつ解説するブログ
http://a-emaenglish.seesaa.net/
■ 何でも解説するブログ(塾&家庭教師ブログ)
http://a-ema.seesaa.net/
紙の書籍、電子書籍もご利用ください。
中学・高校の英語・数学の書籍を出版しています。
★江間淳(えまあつし)の書籍一覧 → http://amzn.to/2lnKZdS
━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━
■ 問いの内容と解説
次回以降に掲載します。
━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━
■ 全文訳(基本的に直訳ですが、一部意訳しています)
次回以降に掲載します。
━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━
解説の続きは、本日21時配信予定の
【高校英語】共通テストの英文解釈
http://www.mag2.com/m/0001641009.html
に掲載します!
全て長文問題になった大学入試共通テスト。今まで以上に読解力が求められます。
翻訳も行っている著者が、スラッシュリーディング、全文訳とともに解説します。
月・水・土配信。\550/月。初月無料です。
ブログにもメルマガの記事を分割して掲載しています。
■ 共通テスト・センター英語をひとつひとつ解説するブログ
http://a-emaenglish.seesaa.net/
━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━
------------------------------------------------------------------------
発行者 江間淳(EMA Atsushi)
mm@a-ema.com http://www.a-ema.com/k/ https://twitter.com/A_EMA_RYU
------------------------------------------------------------------------
無断転載・引用を禁じます。
=========================== お知らせ3 ===============================
5万人以上の利用実績がある勉強アプリ。英語・数学・化学など。
★印のものはGooglePlayでも公開中です。「江間淳」で検索してみてくださいね!
★【高校数学】読むだけでわかる!数学1Aの考え方
http://pmana.jp/pc/pm586.html
【高校数学】読むだけでわかる!数学2Bの考え方
http://pmana.jp/pc/pm743.html
【高校数学】読むだけでわかる!数学3の考え方
http://pmana.jp/pc/pm730.html
★【高校英語】センター試験徹底トレーニング
http://pmana.jp/pc/pm588.html
★【高校化学】読むだけでわかる!理論・無機・有機化学の考え方
http://pmana.jp/pc/pm603.html
【高校物理】読むだけでわかる!物理基礎・物理の考え方
http://pmana.jp/pc/pm729.html
【中学5科】高校入試の重要ポイント
http://pmana.jp/pc/pm707.html
☆★☆★☆★☆★☆★☆★☆★☆★☆★☆★☆★☆★☆★☆★☆★☆★☆★☆★☆★☆★
オンラインで学ぶ「高品質」ビジネス英会話 Bizmates(ビズメイツ)
https://px.a8.net/svt/ejp?a8mat=35QFIF+22F7EA+2QEI+61RIB
まずはお気軽に「無料体験レッスン」から!
☆★☆★☆★☆★☆★☆★☆★☆★☆★☆★☆★☆★☆★☆★☆★☆★☆★☆★☆★☆★
ラベル:英語
こんなヤツです
年齢:41
職業:プロ家庭教師、AE個別学習室(えまじゅく)代表、翻訳者
ウェブサイトURL:http://www.a-ema.com/
メールアドレス:j@a-ema.com
一言:アプリ、メルマガ、電子書籍提供中です。アマゾンやGooglePlayで「江間淳」で検索!
江間淳の書籍一覧 → http://amzn.to/2m9LTvN