2022年08月10日

日本史「鎌倉幕府の成立」鎌倉幕府B

日本史「鎌倉幕府の成立」鎌倉幕府B

◆問題

空欄に適語を入れてください。

地方には守護と地頭がおかれた。
守護は主に(@)が任命されて、大犯三カ条などの職務を任とした。また、在庁官人を支配し、とくに東国では(A)の行政事務を行い、地方行政官としての役割も果たした。
地頭は御家人の中から任命され、(B)の徴収・納入と土地の管理、治安維持を任務とした。それまでの下司などの荘官の多くは頼朝から新たに任命された地頭となったが、それは(C)など謀反人の所領に限られていた。


解答はこのページ下


用語集ならコレ!

日本史用語集 改訂版 A・B共用


@東国出身の御家人、A国衙、B年貢、C平家没官領

地方には守護と地頭がおかれた。
守護は主に東国出身の御家人が任命されて、大犯三カ条などの職務を任とした。また、在庁官人を支配し、とくに東国では国衙の行政事務を行い、地方行政官としての役割も果たした。
地頭は御家人の中から任命され、年貢の徴収・納入と土地の管理、治安維持を任務とした。それまでの下司などの荘官の多くは頼朝から新たに任命された地頭となったが、それは平家没官領など謀反人の所領に限られていた。


前の問題→鎌倉幕府A
次の問題→幕府と朝廷@


中世まとめ原始・古代まとめ


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posted by えま at 21:00| Comment(0) | TrackBack(0) | 日本史 | このブログの読者になる | 更新情報をチェックする

本日配信のメルマガ。2022年共通テスト追試英語第5問 本文第6段落

本日配信のメルマガでは、2022年大学入試共通テスト追試英語第5問の本文第6段落までをスラッシュリーディングします。


【高校英語】共通テストの英文解釈
http://www.mag2.com/m/0001641009.html


■ 問題

2022年大学入試共通テスト追試英語より

第5問

You are applying for a scholarship to attend an international summer
program. As part of the application process, you need to make a
presentation about a famous person from another country. Complete your
presentation slides based on the article below.


During his 87 years of life, both above and below the waves, Jacques
Cousteau did many great things. He was an officer in the French navy,
an explorer, an environmentalist, a filmmaker, a scientist, an author,
and a researcher who studied all forms of underwater life.

Born in France in 1910, he went to school in Paris and then entered the
French naval academy in 1930. After graduating 1933, he was training to
become a pilot, when he was involved in a car accident and was badly
injured. This put an end to his flying career. To help recover from his
injuries, Cousteau began swimming in the Mediterranean, which increased
his interest in life underwater. Around this time, he carried out his
first underwater research. Cousteau remained in the navy until 1949, even
though he could no longer follow his dream of becoming a pilot.

In the 1940s, Cousteau became friends with Marcel Ichac, who lived in the
same village. Both men shared a desire to explore unknown and
difficult-to-reach places. For Ichac this was mountain peaks, and for
Cousteau it was the mysterious world under the sea. In 1943, these two
neighbors became widely recognized when they won a prize for the first
French underwater documentary.

Their documentary, 18 Meters Deep, had been filmed the previous year
without breathing equipment. After their success they went on to make
another film, Shipwrecks, using one of the very first underwater breathing
devices, known as the Aqua-Lung. While filming Shipwrecks, Cousteau was not
satisfied with how long he could breathe underwater, and made improvements
to its design. His improved equipment enabled him to explore the wreck of
the Roman ship, the Mahdia, in 1948.

Cousteau was always watching the ocean, even from age four when he first
learned how to swim. In his book, The Silent World, published in 1953, he
describes a group of dolphins following his boat. He had long suspected
that dolphins used echolocation (navigating with sound waves), so he
decided to try an experiment. Cousteau changed direction by a few degrees
so that the boat wasn't following the best course, according to his
underwater maps. The dolphins followed for a few minutes, but then changed
back to their original course. Seeing this, Cousteau confirmed his
prediction about their ability, even though human use of echolocation was
still relatively new.

Throughout his life, Cousteau's work would continue to be recognized
internationally. He had the ability to capture the beauty of the world
below the surface of the ocean with cameras, and he shared the images with
ordinary people through his many publications. For this he was awarded the
Special Gold Medal by National Geographic in 1961. Later, his lifelong
passion for environmental work would help educate people on the necessity
of protecting the ocean and aquatic life. For this he was honored in 1977
with the United Nations International Environment Prize.


つづく


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■ スラッシュリーディング

You are applying / for a scholarship / to attend
/ an international summer program.
あなたは応募している / 奨学金に / 参加するための
/ 国際的なサマープログラムに

As part of the application process, / you need / to make a presentation
/ about a famous person / from another country.
応募過程の一部として / あなたは必要とする / プレゼンテーションをする
/ 有名な人について / 他の国からの


(以下略)


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高校化学(用語)「再生繊維」

高校化学(用語)「再生繊維」

★再生繊維(regenerated fiber)

・天然の高分子化合物を適当な溶媒に溶かして紡糸したもの。


再生繊維は、高校化学では、銅アンモニアレーヨンとビスコースレーヨンがわかれば、だいたいOKです。
これらの繊維は吸湿性や光沢があります。


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◆関連項目
合成繊維天然繊維、半合成繊維
高分子化合物


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