2023年03月15日

高校数学「数と式」ユークリッドの互除法

高校数学「数と式」ユークリッドの互除法

★ユークリッドの互除法(Euclidean Algorithm)

a>bとして、a÷bの余りを出す。その余りでbを割る。さらにその余りで…
このように、余りがゼロになるまで次々と割り算をしていきます。
余りがゼロになったときの割る数がa,bの最大公約数になる。
という方法です。

例:
(i) 8と6の場合

8÷6=1・・・
6÷=3

これで余りがゼロになったので、8と6の最大公約数は2と求められました。


(ii) 700と315の場合

700÷315=2・・・70
315÷70=4・・・35
70÷35=2

よって、最大公約数は35


◆関連項目
一次不定方程式の解き方
高校数学数と式まとめ


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ラベル:数学
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本日配信のメルマガ。2023年共通テスト英語第3問B 本文最後まで

本日配信のメルマガでは、2023年大学入試共通テスト英語第3問Bの本文最後までをスラッシュリーディングします。


【高校英語】共通テストの英文解釈
http://www.mag2.com/m/0001641009.html


■ 問題

第3問

B Your English club will make an "adventure room" for the school festival.
To get some ideas, you are reading a blog about a room a British man created.

┌────────────────────────────────────┐
|         [Create Your Own "Home Adventure"]          |
|                                    |
|Last year, I took part in an "adventure room" experience. I really   |
|enjoyed it, so I created one for my children. Here are some tips on   |
|making your own.                            |
|                                    |
|┌──────────────────────────────────┐|
||        [Key Steps in Creating an Adventure]        ||
||     theme → storyline → puzzles → costumes      ||
|└──────────────────────────────────┘|
|                                    |
|First, pick a theme. My sons are huge Sherlock Holmes fans, so I decided|
|on a detective mystery. I rearrenged the furniture in our family room, |
|and added some old paintings and lamps I had to set the scene.     |
|                                    |
|Next, create a storyline. Ours was The Case of the Missing Chocolates. |
|My children would be "detectives" searching for clues to locate the   |
|missing sweets.                             |
|                                    |
|The third step is to design puzzles and challenges. A useful idea is to |
|work backwards from the solution. If the task is to open a box located |
|with a three-digit padlock, think of ways to hide a three-digit code.  |
|Old books are fantastic for hiding messages in. I had tremendous fun  |
|underlining words on different pages to form mystery sentences. Remember|
|that the puzzles should get progressively more difficult near the final |
|goal. To get into the spirit, I then had the children wear costumes. My |
|eldest son was excited when I handed him a magnifying glass, and    |
|immediately began acting like Sherlock Holmes. After that, the children |
|started to search for the first clue.                  |
|                                    |
|This "adventure room" was designed specifically for my family, so I made|
|some of the challenges personal. For the final task, I took a couple of |
|small cups and put a plastic sticker in each one, then filled them with |
|yogurt. The "detectives" had to eat their way to the bottom to reveal  |
|the clues. Neither of my kids would eat yogurt, so this truly was tough |
|for them. During the adventure, my children were totally focused, and  |
|they enjoyed themselves so much that we will have another one next   |
|month.                                 |
└────────────────────────────────────┘


つづく


※一部の図や記号は省略または類似のものに変更、マーク部分の□や下線部は[ ]、
マル1は{1}で表記しています。

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■ スラッシュリーディング

B Your English club / will make / an "adventure room"
/ for the school festival.
あなたの英語クラブは / 作るつもりだ / "adventure room"を
/ 学園祭のために

To get some ideas, / you are reading a blog / about a room
/ a British man created.
アイディアを得るために / あなたはブログを読んでいる / ある部屋についての
/ あるイギリス人が作った

|  [Create Your Own "Home Adventure"]  |
[あなた自身の"Home Adventure"を作ろう]

Last year, / I took part / in an "adventure room" experience.
昨年 / 私は参加した / "adventure room"体験に

I really enjoyed it, / so I created one / for my children.
私は本当にそれを楽しんだ / だからそれを作った / 私の子供たちのために


(以下略)


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ラベル:英語
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日本史「幕藩社会の構造」町と町人@

日本史「幕藩社会の構造」町と町人@

◆問題

空欄に適語を入れてください。

近世になると、城下町を中心とする多数の都市がつくられた。城下町は、(@)が含まれる城郭を核とし、武家地・(A)・町人地・かわた町村など、身分ごとに居住する地域が区分された。城郭と武家地は城下町の面積の大半を占めた。


解答はこのページ下


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日本史用語集 改訂版 A・B共用


◆解答

@将軍や大名の屋敷、A寺社地

近世になると、城下町を中心とする多数の都市がつくられた。城下町は、将軍や大名の屋敷が含まれる城郭を核とし、武家地・寺社地・町人地・かわた町村など、身分ごとに居住する地域が区分された。城郭と武家地は城下町の面積の大半を占めた。


前の問題→村と百姓C
次の問題→町と町人A


近世まとめ
中世まとめ原始・古代まとめ


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