高校化学「気体の性質」水素の溶解度A
◆問題
水素は、0℃、1.0×105Paで、1Lの水に22mL溶ける。
(1) 0℃、5.0×105Paでは、1Lの水に溶ける水素は何molか?
(2) 溶けた水素の体積は(1)の温度・圧力では何mLか?
解答はこのページ下に掲載します。
=================== お知らせ ======================
★★★★★★★「AE個別学習室(えまじゅく)」生徒募集!★★★★★★★
★ ★
★ 茨城県水戸市、常陸太田市の個別指導教室 ★
★ 「AE個別学習室(えまじゅく)」では、生徒募集をしています。 ★
★ 対象は小学生・中学生・高校生・浪人生。社会人も歓迎します! ★
★ オンライン授業も好評です!全国の生徒さんに対応可能です。 ★
★ ★
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
えまじゅくでは、経験豊富なプロ講師のマンツーマン授業が受けられます。
授業料が最大で40%引きになる、3人までの同時指導も好評です!
オンラインでも複数人同時指導対応しています。
今年も何人もの生徒さんが、第一志望(以上)の結果を出してくれました。
興味をお持ちの方は、まずは mm@a-ema.com までお問い合わせください。
家庭教師・塾のサイトと連絡先はここ → http://www.a-ema.com/
━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━
◆解答解説
ヘンリーの法則により、気体の溶解度は圧力に比例します。
気体が液体に押しつけられれば、それだけ多く気体と液体が衝突するので、より多く溶ける。と考えられます。
(1)で溶ける水素の物質量はもとの状態の5倍の4.91×10-3[mol]であることを求めました。
今回(2)では、この条件0℃、5.0×105Paにおける、溶けた水素の体積を求めます。
ちゃんとやりたい人は、気体の状態方程式に代入して計算すればいいですが、この場合はもっと簡単に求めることができます。
温度は0℃で一定なので、物質量が5倍で圧力が5倍なら、体積は変わりません。
もともと物質量が5倍になっているので、仮に条件がもとのままならば、体積も5倍ですが、
圧力が5倍だから体積は1/5になるので、
5倍と1/5倍で相殺して、最終的な体積は変わらない。ということができます。
つまり、求める水素の体積は、22mLです。
次の問題→水素と酸素の混合気体の場合
◆関連項目
気体の状態方程式
気体の性質まとめ
−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−
20年以上の実績。全学年、英・数・理をはじめ全教科対応
最高級の指導を提供します!メール添削も好評です!
プロ家庭教師の江間です。 AE個別学習室(えまじゅく)
http://www.a-ema.com/k/ http://www.a-ema.com/j/
−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−
2023年07月29日
本日配信のメルマガ。2022年共通テスト英語第6問A
本日配信のメルマガでは、2022年大学入試共通テスト英語第6問Aを解説します。
【高校英語】共通テストの英文解釈
http://www.mag2.com/m/0001641009.html
■ 問題
第6問
A Your study group is learning about "how time of day affects people."
You have found an article you want to share. Complete the summary notes
for your next meeting.
┌―――――――――――――――――――――――――――――――――――┐
| [When Does the Day Begin for You?] |
| |
| When asked "Are you a morning person?" some reply "No, I'm a night |
|owl." Such people can concentrate and create at night. At the other |
|end of the clock, a well-known proverb claims: "The early bird catches|
|the worm," which means that waking early is the way to get food, win |
|prizes, and reach goals. The lark is a morning singer, so early birds,|
|the opposite of owls, are larks. Creatures active during the day are |
|"diurnal" and those emerging at night are "nocturnal." |
| Yet another proverb states: "Early to bed, early to rise makes a man|
|healthy, wealthy, and wise." Larks may jump out of bed and welcome the|
|morning with a big breakfast, while owls hit the snooze button, |
|getting ready at the last minute, usually without breakfast. They may |
|have fewer meals, but they eat late in the day. Not exercising after |
|meals can cause weight gain. Perhaps larks are healthier. Owls must |
|work or learn on the lark schedule. Most schooling occurs before 4:00 |
|p.m., so young larks may perform certain tasks better. Business deals |
|made early in the day may make some larks wealthier. |
| What makes one person a lark and another an owl? One theory suggests|
|preference for day or night has to do with time of birth. In 2010, |
|Cleveland State University researchers found evidence that not only |
|does a person's internal clock start at the moment of birth, but that |
|those born at night might have lifelong challenges performing during |
|daytime hours. Usually, their world experience begins with darkness. |
|Since traditional study time and office work happen in daylight, we |
|assume that day begins in the morning. People asleep are not first in |
|line, and might miss chances. |
| Does everyone follow the system of beginning days in the morning? |
|The Jewish people, an approximately 6,000-year-old religious group, |
|believe a day is measured from sundown until the following sundown-- |
|from eve to eve. Christians continue this tradition with Christmas |
|Eve. The Chinese use their system of 12 animals not only to mark |
|years, but to separate each two-hour period of the day. The hour of |
|the rat, the first period, is from 11:00 p.m. to 1:00 a.m. Chinese |
|culture also begins the day at night. In other words, ancient customs |
|support how owls view time. |
| Research indicates owls are smarter and more creative. So, perhaps |
|larks are not always wiser! That is to say, larks win "healthy" and |
|sometimes "wealthy," but they may lose "wise." In an early report, |
|Richard D. Roberts and Patrick C. Kyllonen state that owls tend to be |
|more intelligent. A later, comprehensive study by Franzis Preckel, for|
|which Roberts was one of the co-authors, came to the same conclusion. |
|It is not all good news for owls, though. Not only can schoolwork be a|
|challenge, but they may miss daytime career opportunities and are more|
|likely to enjoy the bad habits of "nightlife," playing at night while |
|larks sleep. Nightlife tends to be expensive. A University of |
|Barcelona study suggests larks are precise, seek perfection, and feel |
|little stress. Owls seek new adventures and exciting leisure |
|activities, yet they often have trouble relaxing. |
| Can people change? While the results are not all in, studies of |
|young adults seem to say no, we are hard-wired. So, as young people |
|grow and acquire more freedom, they end up returning to their lark or |
|owl nature. However, concerns arise that this categorization may not |
|fit everyone. In addition to time of birth possibly being an |
|indication, a report published in Nature Communications suggests that |
|DNA may also affect our habits concerning time. Other works focus on |
|changes occurring in some people due to aging or illness. New research|
|in this area appears all the time. A study of university students in |
|Russia suggests that there are six types, so owls and larks may not be|
|the only birds around! |
└―――――――――――――――――――――――――――――――――――┘
Your summary notes:
┌―――――――――――――――――――――――――――――――――――┐
|○ [When Does the Day Begin for You?] |
|○ |
|○ [Vocabulary] |
|○ Definition of [diurnal]: [ 39 ] |
|○ ←→opposite: nocturnal |
|○ |
|○ [The Main Points] |
|○ ・Not all of us fit easily into the common daytime schedule, but |
|○ we are forced to follow it, especially when we are children. |
|○ ・Some students indicate that the most active time for each of us |
|○ is part of our nature. |
|○ ・Basically, [ 40 ]. |
|○ ・Perspectives keep changing with new research. |
|○ |
|○ [Interesting Details] |
|○ ・The Jewish and Christian religions, as well as Chinese time |
|○ division, are referred to in the article in order to [ 41 ]. |
|○ ・Some studies show that [ 42 ] may set a person's internal clock |
|○ and may be the explanation for differences in intelligence and |
|○ [ 43 ]. |
└―――――――――――――――――――――――――――――――――――┘
問1 Choose the best option for [ 39 ].
{1} achieves goals quickly
{2} likes keeping pet birds
{3} lively in the daytime
{4} skillful in finding food
問2 Choose the best option for [ 40 ].
{1} a more flexible time and performance schedule will be developed in the
future
{2} enjoying social activities in the morning becomes more important as we
age
{3} it might be hard for us to change what time of day we perform best
{4} living on the owl schedule will eventually lead to social and financial
benefits
問3 Choose the best option for [ 41 ].
{1} explain that certain societies have long believed that a day begins at
night
{2} indicate that nocturnal people were more religious in the past
{3} say that people have long thougt they miss chances due to morning
laziness
{4} support the idea that owls must go to work or school on the lark
schedule
問4 Choose the best optios for [ 42 ] and [ 43 ].
{1} amount of sleep
{2} appearance
{3} behavior
{4} cultural background
{5} religious beliefs
{6} time of birth
※一部記号は省略、マーク部分の□や下線部は[ ]、マル1は{1}で表記しています。
━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━
★★★★★★★「AE個別学習室(えまじゅく)」生徒募集!★★★★★★★★
★ ★
★ 茨城県水戸市、常陸太田市の個別指導教室 ★
★ 「AE個別学習室(えまじゅく)」では、生徒募集をしています。 ★
★ 対象は小学生・中学生・高校生・浪人生。社会人も歓迎します! ★
★ オンライン授業も好評です!全国の生徒さんに対応可能です。 ★
★ ★
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
えまじゅくでは、経験豊富なプロ講師のマンツーマン授業が受けられます。
授業料が最大で40%引きになる、2人〜4人の同時指導も好評です!
今年も何人もの生徒さんが、第一志望(以上)の結果を出してくれました。
興味をお持ちの方は、まずは mm@a-ema.com までお問い合わせください。
家庭教師・塾のサイトと連絡先はここ → http://www.a-ema.com/
━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━
■ 問いの内容と解説
問1 Choose the best option / for [ 39 ].
最適な選択肢を選びなさい / [ 39 ]に
{1} achieves goals quickly 素早く目標を達成する
{2} likes keeping pet birds ペットの鳥を飼うことが好き
{3} lively in the daytime 日中に活動的である
{4} skillful in finding food 食べ物を見つけるのが上手
|○ Definition of [diurnal]: [ 39 ] |
[diurnal]の定義:[ 39 ]
|○ ←→opposite: nocturnal |
対義語:nocturnal
つまり[diurnal]はnocturnalの対義語です。語彙としては難しいですが、本文に
Creatures / active during the day / are "diurnal" / and
/ those / emerging at night / are "nocturnal."
生き物は / 日中に活動的である / "diurnal"だ / そして
/ それら / 夜に活動する / "nocturnal"だ
このような記述があるので、diurnalは昼型、nocturnalは夜型であると推定でき
ますね。つまり、[ 39 ]は3番が正解です!
(以下略)
(有料版では、解説の続きも掲載しています)
http://www.mag2.com/m/0001641009.html
━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━
=========================== お知らせ2 ===============================
ブログにて様々な問題を解説しています!
■ センター数学を理由の理由まで解説するブログ
http://centermath.seesaa.net/
■ センター英語をひとつひとつ解説するブログ
http://a-emaenglish.seesaa.net/
■ 何でも解説するブログ(塾&家庭教師ブログ)
http://a-ema.seesaa.net/
紙の書籍、電子書籍もご利用ください。
中学・高校の英語・数学の書籍を出版しています。
★江間淳(えまあつし)の書籍一覧 → http://amzn.to/2lnKZdS
━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━
解説の続きは、本日21時配信予定の
【高校英語】共通テストの英文解釈
http://www.mag2.com/m/0001641009.html
に掲載します!
全て長文問題になった大学入試共通テスト。今まで以上に読解力が求められます。
翻訳も行っている著者が、スラッシュリーディング、全文訳とともに解説します。
月・水・土配信。\550/月。初月無料です。
※追試はスラッシュリーディングのみの掲載とします。
ブログにもメルマガの記事を分割して掲載しています。
■ 共通テスト・センター英語をひとつひとつ解説するブログ
http://a-emaenglish.seesaa.net/
━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━
------------------------------------------------------------------------
発行者 江間淳(EMA Atsushi)
mm@a-ema.com http://www.a-ema.com/k/ https://twitter.com/A_EMA_RYU
youtube EMA Atsushiチャンネル:https://www.youtube.com/@emajuku
------------------------------------------------------------------------
無断転載・引用を禁じます。
=========================== お知らせ3 ===============================
5万人以上の利用実績がある勉強アプリ。英語・数学・化学など。
★印のものはGooglePlayでも公開中です。「江間淳」で検索してみてくださいね!
★【高校数学】読むだけでわかる!数学1Aの考え方
http://pmana.jp/pc/pm586.html
【高校数学】読むだけでわかる!数学2Bの考え方
http://pmana.jp/pc/pm743.html
【高校数学】読むだけでわかる!数学3の考え方
http://pmana.jp/pc/pm730.html
★【高校英語】センター試験徹底トレーニング
http://pmana.jp/pc/pm588.html
★【高校化学】読むだけでわかる!理論・無機・有機化学の考え方
http://pmana.jp/pc/pm603.html
【高校物理】読むだけでわかる!物理基礎・物理の考え方
http://pmana.jp/pc/pm729.html
【中学5科】高校入試の重要ポイント
http://pmana.jp/pc/pm707.html
【高校英語】共通テストの英文解釈
http://www.mag2.com/m/0001641009.html
■ 問題
第6問
A Your study group is learning about "how time of day affects people."
You have found an article you want to share. Complete the summary notes
for your next meeting.
┌―――――――――――――――――――――――――――――――――――┐
| [When Does the Day Begin for You?] |
| |
| When asked "Are you a morning person?" some reply "No, I'm a night |
|owl." Such people can concentrate and create at night. At the other |
|end of the clock, a well-known proverb claims: "The early bird catches|
|the worm," which means that waking early is the way to get food, win |
|prizes, and reach goals. The lark is a morning singer, so early birds,|
|the opposite of owls, are larks. Creatures active during the day are |
|"diurnal" and those emerging at night are "nocturnal." |
| Yet another proverb states: "Early to bed, early to rise makes a man|
|healthy, wealthy, and wise." Larks may jump out of bed and welcome the|
|morning with a big breakfast, while owls hit the snooze button, |
|getting ready at the last minute, usually without breakfast. They may |
|have fewer meals, but they eat late in the day. Not exercising after |
|meals can cause weight gain. Perhaps larks are healthier. Owls must |
|work or learn on the lark schedule. Most schooling occurs before 4:00 |
|p.m., so young larks may perform certain tasks better. Business deals |
|made early in the day may make some larks wealthier. |
| What makes one person a lark and another an owl? One theory suggests|
|preference for day or night has to do with time of birth. In 2010, |
|Cleveland State University researchers found evidence that not only |
|does a person's internal clock start at the moment of birth, but that |
|those born at night might have lifelong challenges performing during |
|daytime hours. Usually, their world experience begins with darkness. |
|Since traditional study time and office work happen in daylight, we |
|assume that day begins in the morning. People asleep are not first in |
|line, and might miss chances. |
| Does everyone follow the system of beginning days in the morning? |
|The Jewish people, an approximately 6,000-year-old religious group, |
|believe a day is measured from sundown until the following sundown-- |
|from eve to eve. Christians continue this tradition with Christmas |
|Eve. The Chinese use their system of 12 animals not only to mark |
|years, but to separate each two-hour period of the day. The hour of |
|the rat, the first period, is from 11:00 p.m. to 1:00 a.m. Chinese |
|culture also begins the day at night. In other words, ancient customs |
|support how owls view time. |
| Research indicates owls are smarter and more creative. So, perhaps |
|larks are not always wiser! That is to say, larks win "healthy" and |
|sometimes "wealthy," but they may lose "wise." In an early report, |
|Richard D. Roberts and Patrick C. Kyllonen state that owls tend to be |
|more intelligent. A later, comprehensive study by Franzis Preckel, for|
|which Roberts was one of the co-authors, came to the same conclusion. |
|It is not all good news for owls, though. Not only can schoolwork be a|
|challenge, but they may miss daytime career opportunities and are more|
|likely to enjoy the bad habits of "nightlife," playing at night while |
|larks sleep. Nightlife tends to be expensive. A University of |
|Barcelona study suggests larks are precise, seek perfection, and feel |
|little stress. Owls seek new adventures and exciting leisure |
|activities, yet they often have trouble relaxing. |
| Can people change? While the results are not all in, studies of |
|young adults seem to say no, we are hard-wired. So, as young people |
|grow and acquire more freedom, they end up returning to their lark or |
|owl nature. However, concerns arise that this categorization may not |
|fit everyone. In addition to time of birth possibly being an |
|indication, a report published in Nature Communications suggests that |
|DNA may also affect our habits concerning time. Other works focus on |
|changes occurring in some people due to aging or illness. New research|
|in this area appears all the time. A study of university students in |
|Russia suggests that there are six types, so owls and larks may not be|
|the only birds around! |
└―――――――――――――――――――――――――――――――――――┘
Your summary notes:
┌―――――――――――――――――――――――――――――――――――┐
|○ [When Does the Day Begin for You?] |
|○ |
|○ [Vocabulary] |
|○ Definition of [diurnal]: [ 39 ] |
|○ ←→opposite: nocturnal |
|○ |
|○ [The Main Points] |
|○ ・Not all of us fit easily into the common daytime schedule, but |
|○ we are forced to follow it, especially when we are children. |
|○ ・Some students indicate that the most active time for each of us |
|○ is part of our nature. |
|○ ・Basically, [ 40 ]. |
|○ ・Perspectives keep changing with new research. |
|○ |
|○ [Interesting Details] |
|○ ・The Jewish and Christian religions, as well as Chinese time |
|○ division, are referred to in the article in order to [ 41 ]. |
|○ ・Some studies show that [ 42 ] may set a person's internal clock |
|○ and may be the explanation for differences in intelligence and |
|○ [ 43 ]. |
└―――――――――――――――――――――――――――――――――――┘
問1 Choose the best option for [ 39 ].
{1} achieves goals quickly
{2} likes keeping pet birds
{3} lively in the daytime
{4} skillful in finding food
問2 Choose the best option for [ 40 ].
{1} a more flexible time and performance schedule will be developed in the
future
{2} enjoying social activities in the morning becomes more important as we
age
{3} it might be hard for us to change what time of day we perform best
{4} living on the owl schedule will eventually lead to social and financial
benefits
問3 Choose the best option for [ 41 ].
{1} explain that certain societies have long believed that a day begins at
night
{2} indicate that nocturnal people were more religious in the past
{3} say that people have long thougt they miss chances due to morning
laziness
{4} support the idea that owls must go to work or school on the lark
schedule
問4 Choose the best optios for [ 42 ] and [ 43 ].
{1} amount of sleep
{2} appearance
{3} behavior
{4} cultural background
{5} religious beliefs
{6} time of birth
※一部記号は省略、マーク部分の□や下線部は[ ]、マル1は{1}で表記しています。
━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━
★★★★★★★「AE個別学習室(えまじゅく)」生徒募集!★★★★★★★★
★ ★
★ 茨城県水戸市、常陸太田市の個別指導教室 ★
★ 「AE個別学習室(えまじゅく)」では、生徒募集をしています。 ★
★ 対象は小学生・中学生・高校生・浪人生。社会人も歓迎します! ★
★ オンライン授業も好評です!全国の生徒さんに対応可能です。 ★
★ ★
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
えまじゅくでは、経験豊富なプロ講師のマンツーマン授業が受けられます。
授業料が最大で40%引きになる、2人〜4人の同時指導も好評です!
今年も何人もの生徒さんが、第一志望(以上)の結果を出してくれました。
興味をお持ちの方は、まずは mm@a-ema.com までお問い合わせください。
家庭教師・塾のサイトと連絡先はここ → http://www.a-ema.com/
━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━
■ 問いの内容と解説
問1 Choose the best option / for [ 39 ].
最適な選択肢を選びなさい / [ 39 ]に
{1} achieves goals quickly 素早く目標を達成する
{2} likes keeping pet birds ペットの鳥を飼うことが好き
{3} lively in the daytime 日中に活動的である
{4} skillful in finding food 食べ物を見つけるのが上手
|○ Definition of [diurnal]: [ 39 ] |
[diurnal]の定義:[ 39 ]
|○ ←→opposite: nocturnal |
対義語:nocturnal
つまり[diurnal]はnocturnalの対義語です。語彙としては難しいですが、本文に
Creatures / active during the day / are "diurnal" / and
/ those / emerging at night / are "nocturnal."
生き物は / 日中に活動的である / "diurnal"だ / そして
/ それら / 夜に活動する / "nocturnal"だ
このような記述があるので、diurnalは昼型、nocturnalは夜型であると推定でき
ますね。つまり、[ 39 ]は3番が正解です!
(以下略)
(有料版では、解説の続きも掲載しています)
http://www.mag2.com/m/0001641009.html
━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━
=========================== お知らせ2 ===============================
ブログにて様々な問題を解説しています!
■ センター数学を理由の理由まで解説するブログ
http://centermath.seesaa.net/
■ センター英語をひとつひとつ解説するブログ
http://a-emaenglish.seesaa.net/
■ 何でも解説するブログ(塾&家庭教師ブログ)
http://a-ema.seesaa.net/
紙の書籍、電子書籍もご利用ください。
中学・高校の英語・数学の書籍を出版しています。
★江間淳(えまあつし)の書籍一覧 → http://amzn.to/2lnKZdS
━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━
解説の続きは、本日21時配信予定の
【高校英語】共通テストの英文解釈
http://www.mag2.com/m/0001641009.html
に掲載します!
全て長文問題になった大学入試共通テスト。今まで以上に読解力が求められます。
翻訳も行っている著者が、スラッシュリーディング、全文訳とともに解説します。
月・水・土配信。\550/月。初月無料です。
※追試はスラッシュリーディングのみの掲載とします。
ブログにもメルマガの記事を分割して掲載しています。
■ 共通テスト・センター英語をひとつひとつ解説するブログ
http://a-emaenglish.seesaa.net/
━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━
------------------------------------------------------------------------
発行者 江間淳(EMA Atsushi)
mm@a-ema.com http://www.a-ema.com/k/ https://twitter.com/A_EMA_RYU
youtube EMA Atsushiチャンネル:https://www.youtube.com/@emajuku
------------------------------------------------------------------------
無断転載・引用を禁じます。
=========================== お知らせ3 ===============================
5万人以上の利用実績がある勉強アプリ。英語・数学・化学など。
★印のものはGooglePlayでも公開中です。「江間淳」で検索してみてくださいね!
★【高校数学】読むだけでわかる!数学1Aの考え方
http://pmana.jp/pc/pm586.html
【高校数学】読むだけでわかる!数学2Bの考え方
http://pmana.jp/pc/pm743.html
【高校数学】読むだけでわかる!数学3の考え方
http://pmana.jp/pc/pm730.html
★【高校英語】センター試験徹底トレーニング
http://pmana.jp/pc/pm588.html
★【高校化学】読むだけでわかる!理論・無機・有機化学の考え方
http://pmana.jp/pc/pm603.html
【高校物理】読むだけでわかる!物理基礎・物理の考え方
http://pmana.jp/pc/pm729.html
【中学5科】高校入試の重要ポイント
http://pmana.jp/pc/pm707.html
ラベル:英語
日本史「明治維新と富国強兵」四民平等@
日本史「明治維新と富国強兵」四民平等@
◆問題
空欄に適語を入れてください。
版籍奉還により藩主と藩士の主従関係が解消され、藩主・(@)を華族、藩士や旧幕臣を士族とした。「農工商」の百姓・町人は平民となり、(A)の世になった。1871年には、えた・非人などの称をやめて、制度のうえでは平民同様とした。1872年には、統一的な戸籍編成が行われた(B)。
解答はこのページ下
用語集ならコレ!
日本史用語集 改訂版 A・B共用
◆解答
@公家、A四民平等、B壬申戸籍
版籍奉還により藩主と藩士の主従関係が解消され、藩主・公家を華族、藩士や旧幕臣を士族とした。「農工商」の百姓・町人は平民となり、四民平等の世になった。1871年には、えた・非人などの称をやめて、制度のうえでは平民同様とした。1872年には、統一的な戸籍編成が行われた(壬申戸籍)。
前の問題→廃藩置県D
次の問題→四民平等A
近代・現代まとめ
近世まとめ、中世まとめ、原始・古代まとめ
−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−
20年以上の実績。全学年、英・数・理をはじめ全教科対応
最高級の指導を提供します!メール添削も好評です!
プロ家庭教師の江間です。 AE個別学習室(えまじゅく)
http://www.a-ema.com/k/ http://www.a-ema.com/j/
−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−
◆問題
空欄に適語を入れてください。
版籍奉還により藩主と藩士の主従関係が解消され、藩主・(@)を華族、藩士や旧幕臣を士族とした。「農工商」の百姓・町人は平民となり、(A)の世になった。1871年には、えた・非人などの称をやめて、制度のうえでは平民同様とした。1872年には、統一的な戸籍編成が行われた(B)。
解答はこのページ下
用語集ならコレ!
日本史用語集 改訂版 A・B共用
◆解答
@公家、A四民平等、B壬申戸籍
版籍奉還により藩主と藩士の主従関係が解消され、藩主・公家を華族、藩士や旧幕臣を士族とした。「農工商」の百姓・町人は平民となり、四民平等の世になった。1871年には、えた・非人などの称をやめて、制度のうえでは平民同様とした。1872年には、統一的な戸籍編成が行われた(壬申戸籍)。
前の問題→廃藩置県D
次の問題→四民平等A
近代・現代まとめ
近世まとめ、中世まとめ、原始・古代まとめ
−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−
20年以上の実績。全学年、英・数・理をはじめ全教科対応
最高級の指導を提供します!メール添削も好評です!
プロ家庭教師の江間です。 AE個別学習室(えまじゅく)
http://www.a-ema.com/k/ http://www.a-ema.com/j/
−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−
こんなヤツです
年齢:41
職業:プロ家庭教師、AE個別学習室(えまじゅく)代表、翻訳者
ウェブサイトURL:http://www.a-ema.com/
メールアドレス:j@a-ema.com
一言:アプリ、メルマガ、電子書籍提供中です。アマゾンやGooglePlayで「江間淳」で検索!
江間淳の書籍一覧 → http://amzn.to/2m9LTvN