高校化学「無機物質」硫酸の性質
◆問題
硫酸は、@酸化作用、A脱水作用、B不揮発性、C吸湿性、D強酸性といった性質をもつ。
次のそれぞれの変化は、@〜Dのどの性質によるものか答えよ。
a.スクロースに濃硫酸を加えると、黒色に変化する。
b.濃硫酸に湿った塩素を通じると、乾燥した塩素になる。
c.銅に濃硫酸を加えて加熱すると、二酸化硫黄が発生する。
d.亜鉛に希硫酸を加えると、水素が発生する。
解答解説はこのページ下
=================== お知らせ ======================
★★★★★★★「AE個別学習室(えまじゅく)」生徒募集!★★★★★★★
★ ★
★ 茨城県水戸市、常陸太田市の個別指導教室 ★
★ 「AE個別学習室(えまじゅく)」では、生徒募集をしています。 ★
★ 対象は小学生・中学生・高校生・浪人生。社会人も歓迎します! ★
★ オンライン授業も好評です!全国の生徒さんに対応可能です。 ★
★ ★
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
えまじゅくでは、経験豊富なプロ講師のマンツーマン授業が受けられます。
授業料が最大で40%引きになる、3人までの同時指導も好評です!
オンラインでも複数人同時指導対応しています。
今年も何人もの生徒さんが、第一志望(以上)の結果を出してくれました。
興味をお持ちの方は、まずは mm@a-ema.com までお問い合わせください。
家庭教師・塾のサイトと連絡先はここ → http://www.a-ema.com/
━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━
◆解答解説
硫酸は、@酸化作用、A脱水作用、B不揮発性、C吸湿性、D強酸性といった性質をもつ。
次のそれぞれの変化は、@〜Dのどの性質によるものか答えよ。
a.スクロースに濃硫酸を加えると、黒色に変化する。・・・A
この黒色の物質は炭素です。
C12H22O11→12C+11H2O
このようにして、スクロースからH2Oが取れる反応が起こります。この作用を脱水作用といいます。
b.濃硫酸に湿った塩素を通じると、乾燥した塩素になる。・・・C
濃硫酸は吸湿性が強く、気体の乾燥剤として用いられます。
c.銅に濃硫酸を加えて加熱すると、二酸化硫黄が発生する。・・・@
「濃硫酸を加えて加熱する」つまり「熱濃硫酸」です。
銅は水素よりもイオン化傾向が小さいので、希硫酸には溶けないものの、熱濃硫酸には溶けます。
Cu+2H2SO4→CuSO4+2H2O+SO2
d.亜鉛に希硫酸を加えると、水素が発生する。・・・D
中学理科でも出てくる反応ですね。
Zn+H2SO4→ZnSO4+H2
◆関連項目
希硫酸、濃硫酸
非金属元素まとめ
−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−
20年以上の実績。全学年、英・数・理をはじめ全教科対応
最高級の指導を提供します!メール添削も好評です!
プロ家庭教師の江間です。 AE個別学習室(えまじゅく)
http://www.a-ema.com/k/ http://www.a-ema.com/j/
−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−
2024年03月27日
本日配信のメルマガ。2024年共通テスト英語第4問 アンケートの結果
本日配信のメルマガでは、2024年大学入学共通テスト英語第4問のアンケートの結果の内容を掲載します。
【高校英語】共通テストの英文解釈
http://www.mag2.com/m/0001641009.html
■ 問題
2024年大学入学共通テストより
第4問
Your college English club's room has several problems and you want to
redesign it. Based on the following article and the results of a
questionnaire given to members, you make a handout for a group discussion.
┌────────────────────────────────────┐
| [What Makes a Good Classroom?] |
| Diana Bashworth, writer at Trends in Education |
| |
| As many schools work to improve their classrooms, it is important to |
|have some ideas for making design decisions. SIN, which stands for |
|Stimulation, Individualization, and Naturalness, is a framework that |
|might be helpful to consider when designing classrooms. |
| The first, Stimulation, has two aspects: color and complexity. This |
|has to do with the ceiling, floor, walls, and interior furnishings. For |
|example, a classroom that lacks colors might be uninteresting. On the |
|other hand, a classroom should not be too colorful. A bright color could|
|be used on one wall, on the floor, window coverings, or furniture. In |
|addition, it can be visually distracting to have too many things |
|displayed on walls. It is suggested that 20 to 30 percent of wall space |
|remain free. |
| The next item in the framework is Individualization, which includes |
|two considerations: ownership and flexibility. Ownership refers to |
|whether the classroom feels personalized. Examples of this include |
|having chairs and desks that are suitable for student sizes and ages, |
|and providing storage space and areas for displaying student works or |
|projects. Flexibility is about having a classroom that allows for |
|different kinds of activities. |
| Naturalness relates to the quality and quantity of light, both natural|
|and artificial, and the temperature of the classroom. Too much natural |
|light may make screens and boards difficult to see; students may have |
|difficulty reading or writing if there is a lack of light. In addition, |
|hot summer classrooms do not promote effective study. Schools should |
|install systems allowing for the adjustment of both light and |
|temperature. |
| While Naturalness is more familiar to us, and therefore often |
|considered the priority, the other components are equally important. |
|Hopefully, these ideas can guide your project to a successful end. |
└────────────────────────────────────┘
┌────────────────────────────────────┐
| [Results of the Questionnaire] |
| |
|[Q1: Choose any items that match your use of the English club's room.] |
|┌───────────────────―──────────────┐|
|| Number of club members = 38||
|| Chatting in English |■4 ||
|| Chatting in Japanese |■■■■■■■■30 ||
||Checking out English books |■■8 ||
|| Doing English homework |■■■10 ||
|| Playing smartphone games |■■■■■18 ||
|| Sleeping |■■■■■■■■■32 ||
|| Other |■■■12 ||
|└──────────────────────────────────┘|
| |
|[Q2: What do you think about the current English club's room?] |
|Main comments: |
|Student 1(S1): I can't see the projector screen and whiteboard well on a|
| sunny day. Also, there's no way to control the temperature. |
|S2: By the windows, the sunlight makes it hard to read. The other side |
| of the room doesn't get enough light. Also, the books are disorganized|
| and the walls are covered with posters. It makes me feel uncomfortable.|
|S3: The chairs don't really fit me and the desks are hard to move when |
| we work in small groups. Also, lots of members speak Japanese, even |
| though it's an English club. |
|S4: The pictures of foreign countries on the walls make me want to speak|
| English. Everyone likes the sofas――they are so comfortable that we |
| often use the room for sleeping! |
|S5: The room is so far away, so I hardly ever go there! Aren't there |
| other rooms available? |
|S6: There's so much gray in the room. I don't like it. But it's good |
| that there are plenty of everyday English phrases on the walls! |
└────────────────────────────────────┘
つづく
※一部の図や記号は省略または類似のものに変更、マーク部分の□や下線部は[ ]、
マル1は{1}で表記しています。
━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━
★★★★★★★「AE個別学習室(えまじゅく)」生徒募集!★★★★★★★★
★ ★
★ 茨城県水戸市、常陸太田市の個別指導教室 ★
★ 「AE個別学習室(えまじゅく)」では、生徒募集をしています。 ★
★ 対象は小学生・中学生・高校生・浪人生。社会人も歓迎します! ★
★ オンライン授業も好評です!全国の生徒さんに対応可能です。 ★
★ ★
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
えまじゅくでは、経験豊富なプロ講師のマンツーマン授業が受けられます。
授業料が最大で40%引きになる、2人〜4人の同時指導も好評です!
今年も何人もの生徒さんが、第一志望(以上)の結果を出してくれました。
興味をお持ちの方は、まずは mm@a-ema.com までお問い合わせください。
家庭教師・塾のサイトと連絡先はここ → http://www.a-ema.com/
━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━
■ 全文訳(基本的に直訳です)
あなたの大学の英語クラブの部屋にはいくつか問題があり、あなたはそれをデザイン
し直したいと考えています。次の記事とメンバーに与えられたアンケートの結果に
基づいて、あなたはグループディスカッションの資料を作ります。
[何が良いクラスを作るのか?]
Diana Bashworth, writer at Trends in Education
多くの学校が教室を改善するよう取り組んでいるように、デザインの決断をする
ための考えを持つことは重要です。SINはStimulation、Individualization、そして
(以下略)
(有料版では、解説の続きも掲載しています)
http://www.mag2.com/m/0001641009.html
━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━
=========================== お知らせ2 ===============================
ブログにて様々な問題を解説しています!
■ センター数学を理由の理由まで解説するブログ
http://centermath.seesaa.net/
■ センター英語をひとつひとつ解説するブログ
http://a-emaenglish.seesaa.net/
■ 何でも解説するブログ(塾&家庭教師ブログ)
http://a-ema.seesaa.net/
紙の書籍、電子書籍もご利用ください。
中学・高校の英語・数学の書籍を出版しています。
★江間淳(えまあつし)の書籍一覧 → http://amzn.to/2lnKZdS
━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━
解説の続きは、本日21時配信予定の
【高校英語】共通テストの英文解釈
http://www.mag2.com/m/0001641009.html
に掲載します!
全て長文問題になった大学入学共通テスト。今まで以上に読解力が求められます。
翻訳も行っている著者が、スラッシュリーディング、全文訳とともに解説します。
月・水・土配信。\550/月。初月無料です。
※追試はスラッシュリーディングのみの掲載とします。
ブログにもメルマガの記事を分割して掲載しています。
■ 共通テスト・センター英語をひとつひとつ解説するブログ
http://a-emaenglish.seesaa.net/
━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━
------------------------------------------------------------------------
発行者 江間淳(EMA Atsushi)
mm@a-ema.com http://www.a-ema.com/k/ https://twitter.com/A_EMA_RYU
youtube EMA Atsushiチャンネル:https://www.youtube.com/@emajuku
------------------------------------------------------------------------
無断転載・引用を禁じます。
=========================== お知らせ3 ===============================
5万人以上の利用実績がある勉強アプリ。英語・数学・化学など。
★印のものはGooglePlayでも公開中です。「江間淳」で検索してみてくださいね!
★【高校数学】読むだけでわかる!数学1Aの考え方
http://pmana.jp/pc/pm586.html
【高校数学】読むだけでわかる!数学2Bの考え方
http://pmana.jp/pc/pm743.html
【高校数学】読むだけでわかる!数学3の考え方
http://pmana.jp/pc/pm730.html
★【高校英語】センター試験徹底トレーニング
http://pmana.jp/pc/pm588.html
★【高校化学】読むだけでわかる!理論・無機・有機化学の考え方
http://pmana.jp/pc/pm603.html
【高校物理】読むだけでわかる!物理基礎・物理の考え方
http://pmana.jp/pc/pm729.html
【中学5科】高校入試の重要ポイント
http://pmana.jp/pc/pm707.html
【高校英語】共通テストの英文解釈
http://www.mag2.com/m/0001641009.html
■ 問題
2024年大学入学共通テストより
第4問
Your college English club's room has several problems and you want to
redesign it. Based on the following article and the results of a
questionnaire given to members, you make a handout for a group discussion.
┌────────────────────────────────────┐
| [What Makes a Good Classroom?] |
| Diana Bashworth, writer at Trends in Education |
| |
| As many schools work to improve their classrooms, it is important to |
|have some ideas for making design decisions. SIN, which stands for |
|Stimulation, Individualization, and Naturalness, is a framework that |
|might be helpful to consider when designing classrooms. |
| The first, Stimulation, has two aspects: color and complexity. This |
|has to do with the ceiling, floor, walls, and interior furnishings. For |
|example, a classroom that lacks colors might be uninteresting. On the |
|other hand, a classroom should not be too colorful. A bright color could|
|be used on one wall, on the floor, window coverings, or furniture. In |
|addition, it can be visually distracting to have too many things |
|displayed on walls. It is suggested that 20 to 30 percent of wall space |
|remain free. |
| The next item in the framework is Individualization, which includes |
|two considerations: ownership and flexibility. Ownership refers to |
|whether the classroom feels personalized. Examples of this include |
|having chairs and desks that are suitable for student sizes and ages, |
|and providing storage space and areas for displaying student works or |
|projects. Flexibility is about having a classroom that allows for |
|different kinds of activities. |
| Naturalness relates to the quality and quantity of light, both natural|
|and artificial, and the temperature of the classroom. Too much natural |
|light may make screens and boards difficult to see; students may have |
|difficulty reading or writing if there is a lack of light. In addition, |
|hot summer classrooms do not promote effective study. Schools should |
|install systems allowing for the adjustment of both light and |
|temperature. |
| While Naturalness is more familiar to us, and therefore often |
|considered the priority, the other components are equally important. |
|Hopefully, these ideas can guide your project to a successful end. |
└────────────────────────────────────┘
┌────────────────────────────────────┐
| [Results of the Questionnaire] |
| |
|[Q1: Choose any items that match your use of the English club's room.] |
|┌───────────────────―──────────────┐|
|| Number of club members = 38||
|| Chatting in English |■4 ||
|| Chatting in Japanese |■■■■■■■■30 ||
||Checking out English books |■■8 ||
|| Doing English homework |■■■10 ||
|| Playing smartphone games |■■■■■18 ||
|| Sleeping |■■■■■■■■■32 ||
|| Other |■■■12 ||
|└──────────────────────────────────┘|
| |
|[Q2: What do you think about the current English club's room?] |
|Main comments: |
|Student 1(S1): I can't see the projector screen and whiteboard well on a|
| sunny day. Also, there's no way to control the temperature. |
|S2: By the windows, the sunlight makes it hard to read. The other side |
| of the room doesn't get enough light. Also, the books are disorganized|
| and the walls are covered with posters. It makes me feel uncomfortable.|
|S3: The chairs don't really fit me and the desks are hard to move when |
| we work in small groups. Also, lots of members speak Japanese, even |
| though it's an English club. |
|S4: The pictures of foreign countries on the walls make me want to speak|
| English. Everyone likes the sofas――they are so comfortable that we |
| often use the room for sleeping! |
|S5: The room is so far away, so I hardly ever go there! Aren't there |
| other rooms available? |
|S6: There's so much gray in the room. I don't like it. But it's good |
| that there are plenty of everyday English phrases on the walls! |
└────────────────────────────────────┘
つづく
※一部の図や記号は省略または類似のものに変更、マーク部分の□や下線部は[ ]、
マル1は{1}で表記しています。
━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━
★★★★★★★「AE個別学習室(えまじゅく)」生徒募集!★★★★★★★★
★ ★
★ 茨城県水戸市、常陸太田市の個別指導教室 ★
★ 「AE個別学習室(えまじゅく)」では、生徒募集をしています。 ★
★ 対象は小学生・中学生・高校生・浪人生。社会人も歓迎します! ★
★ オンライン授業も好評です!全国の生徒さんに対応可能です。 ★
★ ★
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
えまじゅくでは、経験豊富なプロ講師のマンツーマン授業が受けられます。
授業料が最大で40%引きになる、2人〜4人の同時指導も好評です!
今年も何人もの生徒さんが、第一志望(以上)の結果を出してくれました。
興味をお持ちの方は、まずは mm@a-ema.com までお問い合わせください。
家庭教師・塾のサイトと連絡先はここ → http://www.a-ema.com/
━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━
■ 全文訳(基本的に直訳です)
あなたの大学の英語クラブの部屋にはいくつか問題があり、あなたはそれをデザイン
し直したいと考えています。次の記事とメンバーに与えられたアンケートの結果に
基づいて、あなたはグループディスカッションの資料を作ります。
[何が良いクラスを作るのか?]
Diana Bashworth, writer at Trends in Education
多くの学校が教室を改善するよう取り組んでいるように、デザインの決断をする
ための考えを持つことは重要です。SINはStimulation、Individualization、そして
(以下略)
(有料版では、解説の続きも掲載しています)
http://www.mag2.com/m/0001641009.html
━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━
=========================== お知らせ2 ===============================
ブログにて様々な問題を解説しています!
■ センター数学を理由の理由まで解説するブログ
http://centermath.seesaa.net/
■ センター英語をひとつひとつ解説するブログ
http://a-emaenglish.seesaa.net/
■ 何でも解説するブログ(塾&家庭教師ブログ)
http://a-ema.seesaa.net/
紙の書籍、電子書籍もご利用ください。
中学・高校の英語・数学の書籍を出版しています。
★江間淳(えまあつし)の書籍一覧 → http://amzn.to/2lnKZdS
━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━
解説の続きは、本日21時配信予定の
【高校英語】共通テストの英文解釈
http://www.mag2.com/m/0001641009.html
に掲載します!
全て長文問題になった大学入学共通テスト。今まで以上に読解力が求められます。
翻訳も行っている著者が、スラッシュリーディング、全文訳とともに解説します。
月・水・土配信。\550/月。初月無料です。
※追試はスラッシュリーディングのみの掲載とします。
ブログにもメルマガの記事を分割して掲載しています。
■ 共通テスト・センター英語をひとつひとつ解説するブログ
http://a-emaenglish.seesaa.net/
━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━
------------------------------------------------------------------------
発行者 江間淳(EMA Atsushi)
mm@a-ema.com http://www.a-ema.com/k/ https://twitter.com/A_EMA_RYU
youtube EMA Atsushiチャンネル:https://www.youtube.com/@emajuku
------------------------------------------------------------------------
無断転載・引用を禁じます。
=========================== お知らせ3 ===============================
5万人以上の利用実績がある勉強アプリ。英語・数学・化学など。
★印のものはGooglePlayでも公開中です。「江間淳」で検索してみてくださいね!
★【高校数学】読むだけでわかる!数学1Aの考え方
http://pmana.jp/pc/pm586.html
【高校数学】読むだけでわかる!数学2Bの考え方
http://pmana.jp/pc/pm743.html
【高校数学】読むだけでわかる!数学3の考え方
http://pmana.jp/pc/pm730.html
★【高校英語】センター試験徹底トレーニング
http://pmana.jp/pc/pm588.html
★【高校化学】読むだけでわかる!理論・無機・有機化学の考え方
http://pmana.jp/pc/pm603.html
【高校物理】読むだけでわかる!物理基礎・物理の考え方
http://pmana.jp/pc/pm729.html
【中学5科】高校入試の重要ポイント
http://pmana.jp/pc/pm707.html
ラベル:英語
日本史「55年体制」55年体制の成立@
日本史「55年体制」55年体制の成立@
◆問題
空欄に適語を入れてください。
1954年、(@) 事件で吉田茂内閣批判が強まる中、鳩山一郎ら自由党反吉田派は離党して、鳩山を総裁とする日本民主党を結成した。同年末、吉田内閣は退陣して、鳩山内閣が成立し、改めて(A)・再軍備を推進する姿勢を打ち出した。一方、左右の社会党は党勢を拡大し、再軍備反対の立場の左派社会党は、(B)の支援を受けて議席を増やしていった。
解答はこのページ下
用語集ならコレ!→日本史用語集
一問一答もおすすめです!→山川一問一答 日本史
◆解答
@造船疑獄、A憲法改正、B総評
1954年、造船疑獄事件で吉田茂内閣批判が強まる中、鳩山一郎ら自由党反吉田派は離党して、鳩山を総裁とする日本民主党を結成した。同年末、吉田内閣は退陣して、鳩山内閣が成立し、改めて憲法改正・再軍備を推進する姿勢を打ち出した。一方、左右の社会党は党勢を拡大し、再軍備反対の立場の左派社会党は、総評の支援を受けて議席を増やしていった。
前の問題→独立回復後の国内再編A
次の問題→55年体制の成立A
近代・現代まとめ
近世まとめ、中世まとめ、原始・古代まとめ
−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−
20年以上の実績。全学年、英・数・理をはじめ全教科対応
最高級の指導を提供します!メール添削も好評です!
プロ家庭教師の江間です。 AE個別学習室(えまじゅく)
http://www.a-ema.com/k/ http://www.a-ema.com/j/
−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−
◆問題
空欄に適語を入れてください。
1954年、(@) 事件で吉田茂内閣批判が強まる中、鳩山一郎ら自由党反吉田派は離党して、鳩山を総裁とする日本民主党を結成した。同年末、吉田内閣は退陣して、鳩山内閣が成立し、改めて(A)・再軍備を推進する姿勢を打ち出した。一方、左右の社会党は党勢を拡大し、再軍備反対の立場の左派社会党は、(B)の支援を受けて議席を増やしていった。
解答はこのページ下
用語集ならコレ!→日本史用語集
一問一答もおすすめです!→山川一問一答 日本史
◆解答
@造船疑獄、A憲法改正、B総評
1954年、造船疑獄事件で吉田茂内閣批判が強まる中、鳩山一郎ら自由党反吉田派は離党して、鳩山を総裁とする日本民主党を結成した。同年末、吉田内閣は退陣して、鳩山内閣が成立し、改めて憲法改正・再軍備を推進する姿勢を打ち出した。一方、左右の社会党は党勢を拡大し、再軍備反対の立場の左派社会党は、総評の支援を受けて議席を増やしていった。
前の問題→独立回復後の国内再編A
次の問題→55年体制の成立A
近代・現代まとめ
近世まとめ、中世まとめ、原始・古代まとめ
−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−
20年以上の実績。全学年、英・数・理をはじめ全教科対応
最高級の指導を提供します!メール添削も好評です!
プロ家庭教師の江間です。 AE個別学習室(えまじゅく)
http://www.a-ema.com/k/ http://www.a-ema.com/j/
−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−
こんなヤツです
年齢:41
職業:プロ家庭教師、AE個別学習室(えまじゅく)代表、翻訳者
ウェブサイトURL:http://www.a-ema.com/
メールアドレス:j@a-ema.com
一言:アプリ、メルマガ、電子書籍提供中です。アマゾンやGooglePlayで「江間淳」で検索!
江間淳の書籍一覧 → http://amzn.to/2m9LTvN