■ 問題
第3問 次の問い(A〜C)に答えよ。
C 次の会話は、アメリカのある高校でカリキュラムを見直すにあたり、教師達が
外国語教育について議論している場面の一部である。[ 32 ]〜[ 34 ]に入れるのに
最も適当なものを、それぞれ下の{1}〜{4}のうちから一つずつ選べ。
Ted: For the past 20 years our school has been offering French and
Spanish. However, times have changed and perhaps we should reevaluate the
needs of our students. I've heard some suggest that native English
speakers don't need to study a foreign language because English has become
a global language. I'd like to get your views on this.
Jennifer: Well, with the globalization of many businesses, knowing a
foreign language has become increasingly useful in the workplace. In
business situations, when you're negotiating with people from other
countries, it's obviously a disadvantage if they know your language but
you don't know theirs. Also, by studying a foreign language, students can
learn about various customs and cultural values of people from different
parts of the world. This can smooth business relationships.
Ted: So, Jennifer, I guess you're saying that [ 32 ].
{1} English is the most common language in the business world
{2} it's a disadvantage to use a foreign language in business
{3} knowing a foreign language can have a practical, career-related benefit
{4} studying business skills contributes to foreign language learning
David: I agree with Jennifer, and I suggest that we offer Chinese classes.
China is a fast-growing economy and in the future it will become the
world's biggest. Also, I believe there are more native speakers of Chinese
than of any other language. Perhaps along with French and Spanish, we
should offer Chinese.
Maria: I understand what you're saying, but in order to be well-informed
about China, one should be able to read Chinese, which would involve years
of study to learn at least 3,000 to 4,000 characters. I think continuing
to offer French and Spanish is still more practical. Because these
languages are somehow related to English, there are many words that have
the same origin, and this makes the language learning process less
difficult.
Ted: So, Maria, your idea is that [ 33 ].
{1} a native English speaker may find it easier to learn French and Spanish
{2} Chinese would be most useful because China is a fast-growing economy
{3} it would be useful to learn Chinese because China has the greatest
number of people
{4} knowing French or Spanish could make it easier to learn other European
languages
Leslie: Well, I'm not sure which foreign language would be most valuable
to our students. However, studying a foreign language can help students
become aware of their own language and culture. Most of us use our native
language without thinking deeply, and we make many cultural assumptions.
But most importantly, through learning a foreign language, we're better
able to look at something from various perspectives.
Ted: Leslie, that's a very interesting point. You're saying the biggest
advantage of foreign language study is that it can increase student's
[ 34 ].
{1} ability to consider things from different points of view
{2} desire to understand their own language and culture
{3} knowledge of other language structures and cultures
{4} opportunities to be successful in global business
Ted: I appreciate getting all your ideas. Perhaps we should prepare a
questionnaire for our students and try to get a sense of their interests
and future goals.
※マーク部分の□は[ ]で、マル1は{1}で表記しています。
━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━
=========================== お知らせ1 ===============================
AE個別学習室(えまじゅく)/プロ家庭教師の江間は、今のところ書籍を6冊
出しています。
6冊とも実際に授業で使用して、好評を得ています。
「やりなおしの中学英語を完成させる本」(総合科学出版)
「プロ家庭教師/翻訳者が教える『秘密の』中学英文法練習帳」
「プロ家庭教師・翻訳者が教える『最重要ポイントだけ』高校英文法問題集」
(前編・後編)
「10秒でわかる!高校数学1A『2次関数』の考え方」
「10秒でわかる!高校数学1A『三角比』の考え方」
下の5冊は電子書籍です。
全てアマゾンにて販売中です。
紙の書籍は全国書店やその他のオンラインショップでも販売中です。
アマゾンで「江間淳」で検索してくださいね!
━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━
■ 解答・解説
2014年第3問Cは、数人の対話に関する問題でした。
司会者的な立場の人がいて、その人がそこまでの話の要点をまとめる。
という形になっていて、その要点を選択肢から選ぶ問題です。
文章の分量はやや多いですが、空欄の前までの話の要点がわかれば良いので、
比較的取り組みやすい問題だと思います。
新課程でもこの形式の問題は引き続き出題されています。
空欄[ 32 ]に入れる台詞は・・・
{1}英語はビジネスの世界で最も一般的に使われている言語です
{2}ビジネスで外国語を使うのは不利なことです
{3}外国語を知っていることは、実際的な、職業に関連した利益をもつ可能性があります
{4}ビジネススキルを学ぶことは、外国語の学習に貢献します
本文中で"Also, by studying a foreign language, students can learn about
various customs and cultural values of people from different parts of
the world. This can smooth business relationships."などと言っています。
「外国語を学ぶと、その国の習慣や文化的な価値観を知ることができ、ビジネス
関係がスムーズになる」という内容です。
(以下略)
━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━
=========================== お知らせ2 ===============================
AE個別学習室(えまじゅく)では、生徒募集をしています。
・「やりなおしの中学英語を完成させる本」の著者、江間淳(代表)
・毎年江戸川取手中学にも合格者を出している、中学受験に強いK先生
・TOEICでも高得点を取得している北海道大学出身のT先生
・江間淳の元教え子で、Jリーグのチームスタッフの経験もあるM先生
などが授業を担当します。
今年度の受験にもまだまだできることはあります。
まずはお気軽にお問い合わせください。
詳しくは http://www.a-ema.com/j/ をご覧ください。
━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━
■ 今回の高校レベルの単語・熟語など
≪[ 32 ]と選択肢まで≫
past:"future"の対義語。「過去」
offer:"propose"や"suggest"と似たイメージで「提供する、提案する」
however:このメルマガでは頻繁に登場。「しかしながら、どんなに〜でも」
perhaps:"probably"より確率が低い。「たぶん、もしかすると」
reevaluate:re+evaluateで「再評価する」
suggest:後ろにthat節がくると、仮定法現在。「提案する」
native English speakers:いわゆる「ネイティブ」「生まれつきの英語話者」
global:大企業はグローバルな事業展開をする会社が多い。「地球(規模)の」
I'd like to:"I would like to"の短縮。「〜したい」
globalization:globe→global→globalize→globalization「世界化」
increasingly:increase→increasing→increasingly「増加的に」→「どんどん」
workplace:work+placeで「働く場所、職場」
(以下略)
━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━
解説の続きは、本日21時配信予定の
【高校英語】過去問攻略!センター英語
http://www.mag2.com/m/0001641009.html
に掲載します!
文法セクションはもちろん、第6問の長文まで、翻訳も行っている著者が、
全文訳・語句までイメージ重視&論理的に解説します。
月・水・土配信。\540/月。最初の1ヶ月は無料です。
または、http://pmana.jp/pc/pm588.html をご利用下さい。
━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━
------------------------------------------------------------------------
発行者 江間淳(EMA Atsushi)
mm@a-ema.com http://www.a-ema.com/k/ https://twitter.com/A_EMA_RYU
------------------------------------------------------------------------