2018年09月25日

本日配信のメルマガ。2014年センター数学1A第1問[2] 命題と集合

本日配信のメルマガでは、2014年大学入試センター試験数学1A第1問[2]を解説します。


【高校数学】読むだけでわかる!センター数学の考え方
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■ 問題

2014年センター試験数1Aより

第1問

[2] 集合UをU={n|nは5<√n<6を満たす自然数}で定め、また、Uの
部分集合P,Q,R,Sを次のように定める。

   P={n|n∈Uかつnは4の倍数}
   Q={n|n∈Uかつnは5の倍数}
   R={n|n∈Uかつnは6の倍数}
   S={n|n∈Uかつnは7の倍数}
                  _
 全体集合Uとする。集合Pの補集合をPで表し、同様にQ,R,Sの補集合を
    _ _ _
それぞれQ,R,Sで表す。

(1) Uの要素の個数は[タチ]個である。

(2) 次の{0}〜{4}で与えられた集合のうち、空集合であるものは[ツ]、[テ]である。

 [ツ],[テ]に当てはまるものを、次の{0}〜{4}のうちから一つずつ選べ。
ただし、[ツ],[テ]の解答の順序は問わない。
                         _      _
{0} P∩R  {1} P∩S  {2} Q∩R  {3} P∩Q  {4} R∩Q

(3) 集合Xが集合Yの部分集合であるとき、X⊂Yと表す。このとき、次の
{0}〜{4}のうち、部分集合の関係について成り立つものは、[ト],[ナ]である。

 [ト],[ナ]に当てはまるものを、次の{0}〜{4}のうちから一つずつ選べ。
ただし、[ト],[ナ]の解答の順序は問わない。
      _      _      _ _ _
{0} P∪R⊂Q  {1} S∩Q⊂P  {2} Q∩S⊂P
  _ _ _    _ _ _
{3} P∪Q⊂S  {4} R∩S⊂Q


※マル1は{1}、マーク部分の□は[ ]で表記しています。

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■ 解説目次

 ◆1 ここは後回しにするのもアリ
 ◆2 集合と論理では意味が特に大切
 ◆3 n∈UならnはUの要素

(以下略)

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■ 解説

◆1は省略します。


 ◆2 集合と論理では意味が特に大切

まず最初に「集合UをU={n|nは5<√n<6を満たす自然数}で定め」と
あります。

設問を検討する前に、この意味をよく理解してください。
集合と論理に関する問題は、意味を理解することが最も大切です。

この集合Uの説明は、つまり、Uはnを使って説明することがでは、そのnに
ついての条件は「5<√n<6を満たす自然数」だ。ということを意味して
います。

この意味を理解したら、具体例を考えます。

√nが5から6なのだから、nは25より大きく、36より小さい。つまり、
「25<n<36を満たす自然数」で、26,27,28,・・・,35まで
となることがわかります。


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 ◆3 n∈UならnはUの要素

次にUの部分集合P,Q,R,Sについての説明があります。

   P={n|n∈Uかつnは4の倍数}
   Q={n|n∈Uかつnは5の倍数}
   R={n|n∈Uかつnは6の倍数}
   S={n|n∈Uかつnは7の倍数}

とあります。

ここでちょっと見慣れない(?)記号が出てきましたね。「∈」です。
「n∈U」は「nはUに含まれる(要素である)」ことを意味します。

ということは・・・


(以下略)


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解説の続き・解答や公式一覧などは・・・

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2018年09月24日

本日配信のメルマガ。2015年センター英語第6問 長文読解

本日配信のメルマガでは、2015年大学入試センター試験英語第6問を解説します。


【高校英語】過去問攻略!センター英語
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■ 問題

第6問 次の文章を読み、下の問い(A・B)に答えよ。なお、文章の左にある
(1)〜(6)は段落の番号を表している。

[Catching Bees and Counting Fish: How "Citizen Science" Works]

(1) It's sunny afternoon here in Texas, and my wife Barbara is at the
park again, counting and recording the number of eggs laid by monarch
butterflies. After collecting her data, she'll share it with the
professional scientist who recruited her. In another state, our friend
Antonio listens for frogs by visiting 12 different sites, four times a
year. He has been submitting his findings to scientists for almost 20
years now. And on the other side of the country, our niece Emily is
catching native bees, putting tiny tags on them, and handing in weekly
reports to the biology department at a local university. Nobody is paying
Barbara, Antonio, or Emily for their efforts, but all three consider
themselves lucky to be "citizen scientists."

(2) When volunteers participate as assistants in activities like these,
they are engaging in citizen science, a valuable research technique that
invites the public to assist in gathering information. Some of them are
science teachers or students, but most are simply amateurs who enjoy
spending time in nature. They also take pride in aiding scientists and
indirectly helping to protect the environment. The movement they are
involved in is not a new one. In fact, its roots go back over a hundred
years. One of the earliest projects of this type is the Christmas Bird
Count, started by the National Audubon Society in 1900. However, citizen
science projects are [burgeoning] more than ever: over 60 of them were
mentioned at a meeting of the Ecological Society of America not long ago.

(3) In formal studies, professional scientists and other experts need to
maintain the highest possible standards. For research to be accepted as
valid, it must not only be thorough, but also objective and accurate. Some
might argue that citizen scientists cannot maintain the necessary
attention to detail, or that amateurs will misunderstand the context of
the investigation and make mistakes when collecting and organizing
information. In other words, can citizen science be considered truly
reliable?

(4) Two recent studies show that it can. The first focused on volunteer
knowledge and skills. In this study, a scientist asked volunteers to
identify types of crabs along the Atlantic coast of the US. He found that
almost all adult volunteers could perform the task and even third graders
in elementary school had an 80% success rate. The second study compared
professional and nonprofessional methods. Following a strict traditional
procedure, a group of 12 scuba divers identified 106 species of fish in
the Caribbean. Using a procedure designed by professionals to be more
relaxed and enjoyable for volunteers, a second group of 12 divers spent
the same amount of time in the same waters. Surprisingly, the second
method was even more successful: this group identified a total of 137
species. Results like these suggest that research assisted by amateurs can
be trusted when scientists organize it.

(5) The best citizen science projects are win-win situations. On the one
hand, the scientific community gains access to far more data than they
would otherwise have, while spending less money. On the other hand,
citizen science is good for the general public: it gets people out into
the natural world and involved in scientific processes. Additionally, when
people take part in a well-designed study that includes training to use
equipment, collect data, and share their findings, they have the
satisfaction of learning about new ideas and technologies.

(6) I find it encouraging that the list of scientific studies using
citizen scientists is quickly getting longer. Still, we're just beginning
to realize the potential of citizen science. More scientists need to
recognize how much volunteers can contribute to professional research. As
I see it, it's time for us to expand the old, conservative view of
"science for people" to include a more democratic one of "science by
people."


A 次の問い(問1〜5)の[ 47 ]〜[ 51 ]に入れるのに最も適当なものを、
それぞれ下の{1}〜{4}のうちから一つずつ選べ。

問1 The citizen scientists in Paragraph (1) [ 47 ].
{1} compare their data with that of other volunteers
{2} earn some money for the information they gather
{3} monitor the life cycles of insects in laboratories
{4} report on their results or activities to professionals

問2 The word [burgeoning] in Paragraph (2) is closest in meaning to
[ 48 ].
{1} causing arguments
{2} increasing rapidly
{3} losing popularity
{4} receiving awards

問3 Why does the author emphasize an 80% success rate in Paragraph (4)?
[ 49 ]
{1} To contrast negatively with the adults' success rate
{2} To demonstrate the high quality of the overall results
{3} To emphasize how many types of crabs there are
{4} To reveal the elementary students' lack of skills

問4 What personal view is expressed in Paragraph (6)? [ 50 ]
{1} Eventually, scientific knowledge will come mainly from amateurs.
{2} Not enough scientists appreciate the advantages of citizen science.
{3} The recent shift toward relying on volunteer data is disappointing.
{4} Too many studies using citizen science are now being conducted.

問5 What is the author's main message in this article? [ 51 ]
{1} Citizen science benefits volunteers, professionals, and society.
{2} Scientific research should be left in the hands of specialists.
{3} There is a long history of volunteers identifying fish species.
{4} Traditional science has been replaced by citizen science.

B 次の表は、本文の段落構成と内容をまとめたものである。[ 52 ]〜[ 55 ]に
入れるのに最も適当なものを、下の{1}〜{4}のうちから一つずつ選び、表を完成
させよ。ただし、同じものを繰り返しえらんではいけない。

−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−
| Paragraph |         Content         |
−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−
|  (1)  | Introduction: Author's personal examples |
|  (2)  |         [ 52 ]         |
|  (3)  |         [ 53 ]         |
|  (4)  |         [ 54 ]         |
|  (5)  |         [ 55 ]         |
|  (6)  | Conclusion: Author's hope for the future |
−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−

{1} Concerns: Volunteer skills and knowledge
{2} Evidence: Successful volunteer efforts
{3} Explanation: Definition and history
{4} Opinion: Merits for everyone involved


※マーク部分の□は[ ]で、マル1は{1}で表記しています。

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■ 解答・解説

2015年も第6問は長文問題でした。
概ね段落1つにつき設問が1つなので、設問で示された段落をしっかり読めば、
確実に正解できるはずです。



問1 The citizen scientists in Paragraph (1) [ 47 ].
問1 パラグラフ(1)の市民科学者は[ 47 ]。

{1} compare their data with that of other volunteers
{1} 他のボランティアと自分のデータを比較する
{2} earn some money for the information they gather
{2} 彼らが集めた情報に対して、いくらかのお金を稼ぐ
{3} monitor the life cycles of insects in laboratories
{3} 研究所の中の虫のライフサイクルを監視する
{4} report on their results or activities to professionals
{4} 専門家に自分の結果や活動を報告する

パラグラフ(1)では、3人の人物の活動が書かれています。

Barbaraは"share it with the professional scientist"したり、
Antonioは"submitting his findings to scientists"したり・・・


(有料版では、解説の続きや語句コーナー、解答一覧も掲載しています)
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■ 全文訳(基本的に直訳ですが、一部意訳しています)

今回は省略します。

(続きは http://www.mag2.com/m/0001641009.html でご覧ください)

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■ 今回の高校レベルの単語・熟語など

(1)
citizen:時計メーカーにこんな名前のところも。「市民」
lay:layは他動詞。lieは自動詞。「横たえる」
monarch:ロードモナークというゲームがあった。「君主、皇帝」
collect:切手コレクションなどのcollect「集める」
share:最近はカタカナ語として一般化している。「共有する、分ける」
professional:いわゆる「プロ」のこと。「プロの、専門の」
scientist:scienceの派生語。-istは人を表す。「科学者」
recruit:カタカナ語の「リクルート」から推測できる。「雇う、募る」
state:ここではthe United Statesのstateのこと。「州」「状態、陳述する」など
four times a year:「回数+期間」で、頻度を表す。「年に4回」

(以下略)

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解説の続きは、本日21時配信予定の

【高校英語】過去問攻略!センター英語
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2018年09月22日

本日配信のメルマガ。2015年センター英語第5問 Eメールの読解

本日配信のメルマガでは、2015年大学入試センター試験英語第5問を解説します。


【高校英語】過去問攻略!センター英語
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■ 問題

第5問 次の文章は、Annaの父親が担任の岡本先生に宛てて送ったメールと、
岡本先生からの返信である。これらを読み、下の問い(問1〜5)の[ 42 ]〜
[ 46 ]に入れるのに最も適当なものを、それぞれ下の{1}〜{4}のうちから一つ
ずつ選べ。

From: Jeff Whitmore
To: Kenji Okamoto
Date: January 10, 2015
Subject: Request for advice
----

Dear Mr. Okamoto,

My name is Jeff Whitmore, and my daughter, Anna, is one of your students.
As you know, we just moved back to Japan six months ago after living in
Chicago for three years. Although she had attended schools in Japan before
we went to Chicago, it's Anna's first year at a Japanese junior high
school. My wife and I are a little worried about her, and we're hoping
that it would be okay to ask you for advice.
She's getting good grades, and likes her classes and teachers. In
particular, she [has a penchant for] numbers and loves her math class.
She often talks about your fun English class, too. However, after almost
half a year, it doesn't seem like she's made any friends. Last week, she
said that she usually reads by herself during breaks between classes while
other girls are hanging out and chatting. Anna also mentioned that she
walks to school alone every day. This is very different from how she was
in the US.
I understand that it can take time to make friends at a new school, but
I still have concerns that she may be a bit isolated. I think it would be
better for her to develop a group of good friends as soon as possible.
Even just one close friend would be a good first step. I've never
contacted one of my daughter's homeroom teachers before and hope that I'm
not bothering you. I just thought that you might know more about her life
at school. If you have any ideas about how she can make more personal
connections, I would be happy to hear them.

Sincerely,
Jeff Whitmore


------
From: Kenji Okamoto
To: Jeff Whitmore
Date: January 11, 2015
Subject: Re: Request for advice
------

Dear Mr. Whitmore,

It's always nice to hear from a parent of one of my students, and I'll
be happy to help you if I can. I've talked with Anna one-on-one on several
occasions and find her to be a delightful person who is confident and
friendly. Actually, I'm surprised to hear about your concerns as she seems
to get along well with other students in the class. Probably, she'll soon
form close friendships, but I do have a few ideas for you to consider that
may help her do this.
First, our school has many different clubs that offer good environments
for developing friendships. I know that she enjoys music, so perhaps she
would like to join the chorus. If she prefers sports, we have a volleyball
club, a soccer club, and even a karate club. Also, I'm currently
organizing a new English club. We will meet once a week to talk and to
enjoy music and movies in English. If Anna joins or even takes a
leadership role, she can connect with other students who have a shared
interest -- English. I know of one Japanese student from another class who
has spent time in New Zealand and is planning to participate. They may
find a lot in common.
Another approach is to create social situations where she can be the
center of attention. Anna told me you often had barbecue parties in your
garden in the US. If it's possible, you could have an American-style
barbecue party and invite some of the students in her class. I'm sure it
would be an exciting experience for them. Possibly, Anna would be more
herself at home and they would get to know her better.
From my experience, I honestly think you have nothing to worry about and
feel confident she will establish friendships sooner or later on her own.
But, if you feel that any of my ideas will help, please let me know, and
we can consider the next step.

Best regards,
Kenji Okamoto


問1 What was Anna probably like at her school in Chicago? [ 42 ]
{1} She liked to be alone in the classroom.
{2} She showed off her Japanese ability.
{3} She spent a lot of time with friends.
{4} She was jealous of the other students.

問2 The phrase [has a penchant for] in the second paragraph of Mr.
Whitmore's email is closest in meaning to [ 43 ].
{1} is collecting
{2} is exchanging
{3} is fond of
{4} is unsure about

問3 Which of the following statements is true according to the
information in the email messages? [ 44 ]
{1} Anna does not talk about her school life with her parents at home.
{2} Anna prefers her Japanese language class to her English class.
{3} Mr. Whitmore is concerned about Anna's academic performance.
{4} This is the first email message Mr. Whitmore has sent Mr. Okamoto.

問4 Unlike Mr. Whitmore, Mr. Okamoto thinks that Anna [ 45 ].
{1} is isolated from other students in her class.
{2} spends a lot of time reading in school
{3} will have trouble getting good grades
{4} will make friends without any special help

問5 Which of the following is NOT one of Mr. Okamoto's suggestions for
Mr. Whitmore? [ 46 ]
{1} Have Anna join a sports or music club.
{2} Invite Anna's classmates to an event.
{3} Let Anna participate in the English club.
{4} Take Anna on a trip to New Zealand.


※マーク部分の□は[ ]で、マル1は{1}で表記しています。

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■ 解答・解説

2015年第5問は、生徒の親と生徒の担任とのメールのやりとりが題材となって
いました。文章がちょっと長めなので、逐語訳よりも、内容を素早く正確に
捉えることが重要になってきます。


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

では、まず問1から。

問1 What was Anna probably like at her school in Chicago? [ 42 ]
シカゴの学校でAnnaは恐らく何のようでしたか?
→シカゴではAnnaは学校ではどんな様子でしたか?

選択肢は・・・

{1} She liked to be alone in the classroom.
彼女は教室で一人でいるのが好きだった。

{2} She showed off her Japanese ability.
彼女は日本語の能力を見せびらかしていた。

{3} She spent a lot of time with friends.
彼女は友達とたくさんの時間を過ごした。

{4} She was jealous of the other students.
彼女は他の生徒をうらやんでいた。

Mr. Whitmoreは、今現在の学校での様子を指して、"This is very different
from how she was in the US."と言っています。

今現在友達がいない状態が「アメリカと違う」と言っています。
つまり、アメリカでは・・・


(有料版では、解説の続きや語句コーナー、解答一覧も掲載しています)
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■ 全文訳(基本的に直訳ですが、一部意訳しています)

今回は省略します。

(続きは http://www.mag2.com/m/0001641009.html でご覧ください)

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■ 今回の高校レベルの単語・熟語など

≪From: Mr. Whitmore≫
as you know:asはここでは「〜のように」→「ご存知のように」
move back to:moveの意味にbackを付け足して「〜へ戻る」
attend:participate, enterなどの類義語。「出席する、参加する」
be worried about:受け身で主語が「〜を心配する」
okay:OKのこと。「オーケー、了解、大丈夫」
grade:ここでは「成績」のこと。ほかに「学年、程度、等級」など

(以下略)

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解説の続きは、本日21時配信予定の

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2018年09月21日

本日配信のメルマガ。2014年センター数学2B第1問 図形と方程式

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■ 問題

2014年大学入試センター試験数学2Bより

第1問

[1] Oを原点とする座標平面において、点P(p,q)を中心とする円Cが、
方程式y=(4/3)xで表される直線lに接しているとする。

(1) 円Cの半径rを求めよう。
 点Pを通り直線lに垂直な直線の方程式は

   y=−([ア]/[イ])(x−p)+q

なので、Pからlに引いた垂線とlの交点Qの座標は

   ((3/25)([ウ]p+[エ]q),(4/25)([ウ]p+[エ]q))

となる。
 求めるCの半径rは、Pとlの距離PQに等しいので、

   r=(1/5)|[オ]p−[カ]q| ・・・{1}

である。

(2) 円Cが、x軸に接し、点R(2,2)を通る場合を考える。このとき、
p>0,q>0である。Cの方程式を求めよう。

 Cはx軸に接するので、Cの半径rはqに等しい。したがって、{1}により、
p=[キ]qである。

 Cは点Rを通るので、求めるCの方程式は

   (x−[ク])^2+(y−[ケ])^2=[コ] ・・・{2}
または
   (x−[サ])^2+(y−[シ])^2=[ス] ・・・{3}

であることがわかる。ただし[コ]<[ス]とする。

(3) 方程式{2}の表す円の中心をS,方程式{3}の表す円の中心をTとおくと、
直線STは原点Oを通り、点Oは線分STを[セ]する。[セ]に当てはまるものを、
次の{0}〜{5}のうちから一つ選べ。

{0} 1:1に内分  {1} 1:2に内分  {2} 2:1に内分
{3} 1:1に外分  {4} 1:2に外分  {5} 2:1に外分


※分数は(分子)/(分母)、xの2乗はx^2、マル1は{1}
マーク部分の□は[ ]で表記しています。

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■ 解説目次

 ◆1 y−y1=m(x−x1)も使えるようにしよう!
 ◆2 円の標準形と一般形
 ◆3 グラフは決まっているものを先に描こう
 ◆4 垂直条件はmm’=−1

(以下略)

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■ 解説

◆1〜2は省略します。


 ◆3 グラフは決まっているものを先に描こう

さて、前置きはこのくらいにして、今回の問題に取りかかってみましょう!

まずは問題の条件を確認します。
円Cと直線lについて説明がありますね。

円Cは点P(p,q)を中心としている。
直線lは方程式y=(4/3)xで表され、円Cに接している。

ことがわかります。
ここからは、グラフを描きながら読んでいってください。

まず、直線lは式が決まっているので、それらしく見えるように描きます。
点Pはまだ場所がわからないので、適当なところに取ります。
半径もまだわからないですが、直線lが接線になることは分かっているので、
先ほど描いた直線と接するように円を描きます。

描きましたか?


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

 ◆4 垂直条件はmm'=−1

では、設問を確認しましょう!

「点Pを通り直線lに垂直な直線の方程式」を聞いていますね。

点P(p,q)は、今のところそのまま使うようなので、「直線lに垂直」という
部分に注目します。

直線の垂直条件は何でしたか?

★ mm'=−1

ですね。
つまり・・・


(以下略)


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解説の続き・解答や公式一覧などは・・・

【高校数学】読むだけでわかる!センター数学の考え方
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2018年09月20日

東海村教室でも授業スタート!

昨日はオープン準備中の東海村教室にて、体験授業を実施してきました。

しばらくの間物置と化していた部屋なので、まだいろいろとごちゃついていますが、何とか机とイスを用意して、授業を行うことができました。
今後授業の度に少しずつ手を加えて、できる限り快適な空間にしたいと思います。

水戸市河和田の水戸教室

常陸太田市三才町の常陸太田教室

笠松運動公園近くの東海村教室

AE個別学習室(えまじゅく)は、これら3教室があります。
3教室とも優秀なプロ講師や学生講師が授業を担当します。

東海村教室の隣の部屋は、「卓風会」という卓球チームの練習場になっています。
卓球をやりたい人もお気軽にご連絡ください。

すべてのお問い合わせはこちらから。

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プロ家庭教師の江間です。     AE個別学習室
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2018年09月19日

本日配信のメルマガ。2015年センター英語第4問B 広告を見て答える問題

本日配信のメルマガでは、2015年大学入試センター試験英語第4問Bを解説します。


【高校英語】過去問攻略!センター英語
http://www.mag2.com/m/0001641009.html


■ 問題

B 次のページのキャンプ場に関するウェブサイトを読み、次の問い(問1〜3)の
[ 39 ]〜[ 41 ]に入れるのに最も適当なものを、それぞれ下の{1}〜{4}のうちから
一つずつ選べ。

問1 A man who likes water activities is looking at the website.
Which are the campgrounds he is most likely to be interested in? [ 39 ]
{1} Apricot and Maple Campgrounds
{2} Maple and Orange Campgrounds
{3} Orange and Stonehill Campgrounds
{4} Stonehill and Apricot Campgrounds

問2 Two people are making plans to stay in Green National Park for nine
nights. They want to enjoy nature, but they need a power supply to use
their computers. How much will they have to pay per night for the site
they are likely to choose? [ 40 ]
{1} $20
{2} $24
{3} $32
{4} $96

問3 A family of four is planning a four-day camping with their dog.
Their budget for a camp site is under 100 dollars for three nights.
Their main interests for the trip are barbecuing and bicycle riding in
the national park. Which campground is this family most likely to choose?
[ 41 ]
{1} Apricot  {2} Maple  {3} Orange  {4} Stonehill


[Green National Park Campground Guide]
The campgrounds in Green National Park are open from April 1 to November 30.

[Apricot Campground]
Walking trails from this campground lead you to the top of Green Mountain.
Enjoy the fantastic view from the top. You can also enjoy cycling on the
bike trails in the woods.

[Maple Campground]
Maple Campground has direct access to Green River. Have fun doing such
activities as fishing, boating, and swimming. You can also enjoy a
campfire by the river.

[Orange Campground]
This campground is on Orange Lake, and offers a comfortable outdoor
experience. Water skiing is popular on the lake. Other activities include
fishing, swimming, and bird-watching.

[Stonehill Campground]
A pine tree forest surrounds Stonehill Campground. The giant pine trees
are impressive. You can see a lot of wild animals while riding a bicycle
or hiking through the forest.


Campground Information

-------------------------------------------------------------------------------
|  Camp-  | Site Type | Site | Max. | Max. |      |       |
|  ground |(available | Rate/ | People | Stay | Facilities | Restrictions |
|      | spaces) | night |    |    |      |       |
-------------------------------------------------------------------------------
| Apricot | Tents(15) | $20 |  4  |  15  |  [BG]   |   −−   |
|      |      |    |    | nights |      |       |
-------------------------------------------------------------------------------
|  Maple  | Tents(20) | $24 |  5  |  12  | [BG] [PG] |   −−   |
|      |      |    |    | nights |      |       |
-------------------------------------------------------------------------------
| Orange  | Deluxe  | $96 |  7  |  7  | [K] [E]  |  No pets  |
|      | Cabins(5) |    |    |    |  [HS]  |       |
-------------------------------------------------------------------------------
| Stonehill | Standard | $32 |  6  |  14  | [E] [HS] | No fireworks |
|      | Cabins(10)|    |    |    |      |       |
-------------------------------------------------------------------------------

Site rate=Rate per site (up to the maximum number of people); Max.=Maximum
[K]Kitchen, [E]Electricity, [BG]Barbecue Grill, [HS]Hot Shower,
[PG]Playground


※マーク部分の□は[ ]で、マル1は{1}で表記しています。

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■ 解答・解説

2015年第4問Bは、キャンプ場の利用案内チラシを見て答える問題でした。
必要な情報を素早く読み取って答えられるようにしたいですね!

まずは設問の意味を確認しましょう。

問1 A man who likes water activities is looking at the website.
Which are the campgrounds he is most likely to be interested in? [ 39 ]
問1 water activitiesが好きな人が、そのサイトを見ています。
彼が最も興味を持ちそうなキャンプ場はどれですか?[ 39 ]

"water activities"を直訳すれば「水活動」ですね(笑)
つまり、水泳やダイビング、水上スキーなどのことです。

[Maple Campground]では、"fishing, boating, and swimming"とあり、
[Orange Campground]では、"Water skiing is popular"などとあるので・・・


(有料版では、解説の続きや語句コーナー、解答一覧も掲載しています)
 http://www.mag2.com/m/0001641009.html


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■ 全文訳(基本的に直訳ですが、一部意訳しています)

今回は省略します。

(続きは http://www.mag2.com/m/0001641009.html でご覧ください)

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■ 今回の高校レベルの単語・熟語など

≪設問≫
activity:カタカナでも「アクティビティ」と言うことも。「活動」
be likely to do:likeが「似ている」なので「〜しそうだ」
be interested in:動詞のinterestは受け身で「〜に興味がある」
power supply:このpowerとは「電気・電力」のこと。「電力供給」

(以下略)

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解説の続きは、本日21時配信予定の

【高校英語】過去問攻略!センター英語
 http://www.mag2.com/m/0001641009.html

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2018年09月18日

本日配信のメルマガ。2014年センター数学1A第1問[1] 平方根、式の計算

本日配信のメルマガでは、2014年大学入試センター試験数学1A第1問[1]を解説します。


【高校数学】読むだけでわかる!センター数学の考え方
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リクエスト等ございましたら、mm@a-ema.comまでお知らせください。


■ 問題

2017年センター試験数1Aより

第1問

[1] a=(1+√3)/(1+√2),b=(1−√3)/(1−√2)とおく。

 (1) ab=[ア]
   a+b=[イ]([ウエ]+√[オ])
   a^2+b^2=[カ]([キ]−√[ク])
  である。

 (2) ab=[ア]とa^2+b^2+4(a+b)=[ケコ]から、
  aはa^4+[サ]a^3−[シス]a^2+[セ]a+[ソ]=0
  を満たすことがわかる。


※分数は(分子)/(分母)、xの2乗はx^2、マーク部分の□は[ ]で表記しています。

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■ 解説目次

 ◆1 ab=a×b
 ◆2 確実に通分して

(以下略)

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■ 解説

 ◆1 ab=a×b

2014年センター試験第1問[1]は、式の値などの計算問題が出題されました。

少し複雑な計算だったり、絶対値が含まれていたりして、数学初心者には
難しく感じられるものもありますが、大学入試問題としては基本的な問題ばかり
なので、必ず全問正解したい問題です。

まず最初は、a=(1+√3)/(1+√2),b=(1−√3)/(1−√2)とする
ときのabの値です。

ab=a×bなので、その通りに計算すればOK!

ab={(1+√3)/(1+√2)}×{(1−√3)/(1−√2)}
  ={(1+√3)(1−√3)}/{(1+√2)(1−√2)}
  =(1^2−√3^2)/(1^2−√2^2)
  =(1−3)/(1−2)
  =(−2)/(−1)
  =2

よって、[ア]=2


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

 ◆2 確実に通分して

次はa+bを聞いています。
これもその通りに計算すれば良いですね!
分母が違うので、確実に通分して計算していきましょう!

a+b=(1+√3)/(1+√2)+(1−√3)/(1−√2)  ↓通分した
   ={(1+√3)(1−√2)+(1−√3)(1+√2)}/(1+√2)(1−√2)
   =(1−√2+√3−√6+1+√2−√3−√6)/(1^2−√2^2)
   =(2−2√6)/(1−2)
   =−2+2√6

記述式なら一応ここまでで構いませんが・・・


(以下略)


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解説の続き・解答や公式一覧などは・・・

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2018年09月15日

本日配信のメルマガ。2015年センター英語第3問C 長めの対話文

本日配信のメルマガでは、2015年大学入試センター試験英語第3問Cを解説します。


【高校英語】過去問攻略!センター英語
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■ 問題

第3問 次の問い(A〜C)に答えよ。

C 次の会話は、「迷信」をテーマとして、日本のある大学において行われた
公開講座でのやりとりの一部である。[ 32 ]〜[ 34 ]に入れるのに最も適当な
ものを、それぞれ下の{1}〜{4}のうちから一つずつ選べ。

Moderator: The title of today's discussion is "Superstitions -- what they
are, and why people believe in them." Our guest speakers are Joseph Grant,
a university professor who lives here in Japan, and Lily Nelson, a visiting
professor from Canada. Joseph, can you explain what a superstition is?
Joseph: Superstitions are beliefs for which there is no obvious rational
basis. For example, there are various dates and numbers that people are
superstitious about. In many places, "Friday the 13th" is thought to be
unlucky. In contrast, 7 is known as "Lucky 7." A superstitious person
believes that actions such as choosing or avoiding certain numbers can
influence future events even though there is no direct connection between
them. Believing in superstitions is one of the ways humans can make sense
of a set of unusual events which cause someone to feel lucky or unlucky.
This seems to have been true throughout history, regardless of race or
cultural background.
Moderator: So, it is your view that [ 32 ].

{1} superstitions are traditionally based on certain dates and numbers
{2} superstitions can be used to explain strange happenings around us
{3} superstitious people believe race and culture are related to luck
{4} superstitious people tend to have identical beliefs regarding history

Joseph: That's right. Superstitions tend to come from a combination of
primitive belief systems and coincidence -- things that happened by chance.
Moderator: Could you tell us more about that?
Joseph: A primitive belief system develops from the natural human tendency
to look for patterns in the world around us. Noticing patterns allow us to
learn things quickly. However, sometimes chance or coincidental events are
mistaken for a pattern, like passing a series of tests using the same
pencil every time. The pencil is unrelated to passing the tests, but
becomes a "lucky" pencil because of the coincidental connection. So, we
may come to believe that one event causes another without any natural
process linking the two events. I experienced this myself when I was
called "Ame-otoko" or "Rain-man" by Japanese friends. By coincidence, I
was present on occasions when it was raining and so gained a "rainy
reputation." Rationally speaking, we know that nobody can make rain fall
from the sky, but our primitive belief system, combined with coincidence,
creates a superstition around the "Rain-man."
Moderator: How interesting! So, you are saying that [ 33 ].

{1} an "Ame-otoko" or "Rain-man" causes rain to fall from the sky
{2} coincidental events or chance patterns can create superstitions
{3} looking for patterns is in an unnatural action for humans
{4} primitive belief systems create coincidental events

Moderator: How about you, Lily? Do you agree with Joseph?
Lily: Yes, I do, especially regarding the notion of coincidence or chance.
In an attempt to better understand human behavior, an American psychologist
conducted a famous experiment called "Superstition in the Pigeon" on a
group of hungry birds. The pigeons were in cages and a feeding machine
automatically delivered small amounts of food at regular time intervals.
The psychologist observed that the pigeons began to repeat the specific
body movements that they had been making whenever the food was delivered.
He believed that the pigeons were trying to influence the machine to
deliver food by their repeated movements. He assumed that we humans also
do the same and try to influence future events by performing non-logical
actions, associate an action with an outcome even though there is no
logical connection.
Moderator: So, that psychologist thought from the experiment that [ 34 ].

{1} pigeons and humans both perform superstitious actions
{2} pigeons and humans both tend to influence machines
{3} the pigeons knew when the food would be delivered
{4} the pigeons' repeated actions influenced the food delivery

Lily: Yes, that's exactly right.
Moderator: Thank you, Joseph and Lily, for sharing your knowledge on
superstitions and why people are superstitious. Let's take a quick break
here before we move on with the discussion.


※マーク部分の□や下線部は[ ]で、マル1は{1}で表記しています。

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■ 解答・解説

2015年第3問Cは、インタービューを題材とした対話文でした。
要所要所で司会者がコメンテーターの発言をまとめ、そのまとめを選択肢から
選ぶ形式です。
内容がしっかりわかれば難しくはありませんが、文章がちょっと長めなので、
文意を誤解しない程度に速読していきたい問題です。

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Moderator: So, it is your view that [ 32 ].
司会者:つまり、あなたの考えは[ 32 ]ですね。

最初の問いでは、そこまでのJosephの発言をまとめています。
発言のまとめとなる選択肢は、

{1} superstitions are traditionally based on certain dates and numbers
{1} 迷信は伝統的に特定の日付や数字に基づく

{2} superstitions can be used to explain strange happenings around us
{2} 迷信は私達の周りの変わった出来事を説明するために使われる

{3} superstitious people believe race and culture are related to luck


(有料版では、解説の続きや語句コーナー、解答一覧も掲載しています)
 http://www.mag2.com/m/0001641009.html


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■ 全文訳(基本的に直訳ですが、一部意訳しています)

司会者:今日の議論のタイトルは「迷信--それは何なのか。そして人々はなぜ
それを信じるのか」です。私達のゲストスピーカーは、ここ日本に住む大学教授の
Joseph Grantさん、カナダからの客員教授Lily Nelsonさんです。Josephさん、
迷信とは何なのか説明してもらえますか?
Joseph:迷信とは明確な理性的な裏付けのない信念のことです。例えば、人々が
迷信を持っている日付や数字がたくさんあります。多くの場所で「13日の金曜日」
は不幸だと思われています。対照的に・・・

(続きは http://www.mag2.com/m/0001641009.html でご覧ください)

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■ 今回の高校レベルの単語・熟語など

≪32と選択肢まで≫
discussion:パネルディスカッションは公開討論会の一種。「議論、討論」
superstition:superは「超〜」の接頭辞。「迷信」
professor:teacherよりすごい感じがする。「教授」
explain:「説明する」の最も一般的な語。"account for"などの類義語。
belief:believeの名詞形。「信じること、信念、信仰」
obvious:簡単に言えば、形容詞のclearとだいたい同じ。「明かな」
rational:discussionはlogicalにrationalに行うべき。「理性的な、合理的な」
basis:basicの名詞形。「基本、基礎、根拠」
various:vary, varietyの形容詞形。「様々な、多様な」

(以下略)

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解説の続きは、本日21時配信予定の

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ラベル:英語
posted by えま at 18:20| Comment(0) | メルマガ | このブログの読者になる | 更新情報をチェックする
こんなヤツです
名前:江間淳
年齢:41
職業:プロ家庭教師、AE個別学習室(えまじゅく)代表、翻訳者
ウェブサイトURL:http://www.a-ema.com/
メールアドレス:j@a-ema.com
一言:アプリ、メルマガ、電子書籍提供中です。アマゾンやGooglePlayで「江間淳」で検索!
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